Friday, July 23, 2010

Ceritera Sudut Pidato

Posted on 5:50 PM by ASPIRASI UKM

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi dengan keizinanNYA, Debat Santai Bersama Presiden PMUKM telah berjalan dengan baik walaupun banyak provokasi ditengah perdebatan. Syabas dan tahniah kepada saf kepimpinan PMUKM. Dan terima kasih yang tidak terhingga kepada mahasiswa/i yang hadir memberi sokongan dan menghidupkan sudut pidato yang lama sunyi tanpa suara.

Berkenaan dengan debat di sudut pidato pada jam 11.30 pagi, 15 Julai (Khamis), wartawan PMUKM cuba mendapatkan penjelasan/maklumbalas daripada barisan kepimpinan PMUKM (ahli panel) dan beberapa pemudahcara kolej berkaitan isu yang di perdebatkan MINGGU MESRA PELAJAR.

" Bagi saya, debat yang di adakan bagus untuk memupuk sikap mahasiswa berintelektual tinggi. Namun debat hari ini lebih berat sebelah kerana pihak penganjur tidak menjawab sebaliknya hanya menembak kepada PMUKM. Bila ditembak semula mereka katakan inikah jawapannya,sedangkan mereka juga perlu menjawab soalan yang diajukan . Harap pihak penganjur perlu profesional. Jangan jadi jumud yang menjumudkan"- Mohd Kamal Ali, Setiausaha Agong(Exco Kerohanian) PMUKM

Ketika sesi soal jawab dibuka, dapat dilihat mahasiswa/i UKM yang hadir berebut-rebut untuk mengemukan soalan tak kurang yang memberi pendapat. Namun dek kekangan masa dan tujuan sebenar perdebatan diadakan sedikit lari mahasiswa/i ini tidak dapat meluahkan apa yang terpendam di hati. Wartawan PMUKM terus mendapatkan mahasiswa terbabit.

"Isu yang paling mengejutkan adalah isu solat. Sebelum itu, saya nak tanya ada ke tak PC terdiri daripada pihak penganjur???? Kalau ada, maknanya mereka juga menghalang solat. Kalau tidak ada, maknanya mereka tidak nampak perkara tersebut dan hanya mendengar melalui mulut-mulut sahaja. Bukti yang kukuh perlulah ditunjukkan sekiranya benar perkara itu terjadi. Bagaimana pula dengan 3000 mahasiswa yang lain. Satu lagi, pihak penganjur hanya melihat kepincangan PC Minggu Mesra Pelajar sahaja. Tapi tidak membuat timbang tara dengan pengorbanan yang dilakukan oleh PC. PC memberi panduan kehidupan, tunjuk ajar, daftar kursus, memperkenalkan UKM, bukan seperti mereka yang mencemarkan nama UKM dengan insiden AUKU yang dilakukan oleh ahli pihak penganjur sendiri. Pihak penganjur hanya melihat masalah luar gerakan mereka tapi adakah mereka membuat tatatertib terhadap 4 orang (UKM 4) yang terlibat dalam AUKU. itu sahaja dari saya. Apa-apa pun, pihak penganjur kuat. Apa-apa pun, pihak penganjur kuat melatah"- Sah Rezan Abd Salam, FSSk/2

Respons dari Saudara Mohd Rasydan Mohd Rais

Debat atau pidato ini merupakan proses percambahan ilmu dan meningkatkan keintelektualan mahasiswa. Sudut pidato ini dibuat untuk melahirkan mahasiswa yang mampu berfikir dan merespons setiap isu dengan kritis dan kreatif. Cuma, saya berharap agar sudut pidato ini digunakan secara berhemah, dan tiada unsur-unsur fitnah, yang boleh menjatuhkan imej dan nama baik seseorang. Setiap kritikan lebih elok jika disediakan sekali cadangan penyelesaian untuk menambah baik segala kekurangan. Apa-apa pun, terima kasih kepada semua mahasiswa-mahasiswi UKM yang turun dan memeriahkan debat santai bersama presiden pada hari ini. moga segalanya lancar dan berada dalam keadaan baik selepas ini. insyaAllah. :)


Berkaitan dengan persoalan yang di wujudkan mengenai BORANG ASPIRASI, kami barisan PMUKM mencabar dan memohon agar pihak penganjur mengemukan bukti kukuh lagi sah berkenaan isi kandungan seperti yang anda nyatakan.

Akhir kata berkaitan pidato, Presiden PMUKM merespons, "Pidato ini perlu dibudayakan kerana jika tidak dimulakan maka sudut pidato yang dibina hanya tinggal nama. Pihak PMUKM telah mengambil pendekatan untuk memeriahkan sudut pidato tersebut. Terima kasih kepada mahasiswa/i yang terlibat dalam program Debat Santai Bersama Presiden pagi tadi. Marilah kita bersatu,bulatkan niat yang satu mahasiswa/i UKM nombor satu.

No Response to "Ceritera Sudut Pidato"