Saturday, August 29, 2009

Doa Mengelak Wabak

Posted on 7:29 AM by ASPIRASI UKM

Setiap kejayaan tidak datang dengan hanya tawakal semata-mata, sebagai umat islam kita telah berulang kali diingatkan yang tawakal itu jalan yang terakhir manakala berusaha itu yang terpenting sekali. Maka yang hadir ditengah-tengah itu adalah DOA. Berusahalah, selepas itu berdoalah dah kemudian baru bertawakal.

Saya petik kata kata Menteri Kesihatan,
Datuk Seri Liow Tiong Lai " pihak kami mengakui situasi wabak itu di negara ini adalah tenat, tetapi untuk mengisytihar negara sebagai darurat ia perlu mengambil kira banyak faktor dan kriteria lain". Beliau menggunakan perkataan TENAT untuk menggambatkan situasi sebenar yang berlaku dalam negara kita. Buka kamus dan cuba lihat maksudnya.

BERUSAHA.BERDOA.BERTAWAKAL.

Saya yakin anda yang sedang membaca ini sudahpun mengambil berusaha mengambil langkah menghindari wabak ini dengan mengelak dari tempat sesak dan tumpuan awam, ramai dilihat mengenakan topeng muka ketika berada di kawasan awam dan tidak kurang juga yang mengambil langkah drastik dengan berkurung di rumah. Berusahalah dan kemudian berdoalah.. insya Allah...

Diriwayatkan daripada Saidana Osman b Affan yang telah menceritakan bahawa Rasulullah ada bersabda, “Tidak ada suatu yang akan memberi mudarat hamba yang berkata kalimah ini tiga kali pada setiap pagi dan petang”.

بِسْمِ الله الّذِي لا يَضُرّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ في الأرْضِ وَلا في السّمَاءِ وَهُوَ السّمِيعُ العَلِيمُ،

Dibaca tiga kali.

Ertinya: Dengan nama Allah yang tidak memberi mudarat serta namaNya oleh sesuatu dibumi dan di langit dan Dia lah tuhan yang amat mendengar lagi amat mengetahui.

1 Response to "Doa Mengelak Wabak"

.
gravatar
bdk 2nd year Says....

alhamdulillah aspirasi update kemerdekaan ke-52.. bkn cam GM yang update kemerdekaan ke-53 dalam blog dorang..hahahaha!