Monday, October 11, 2010

Polemik Isu HX

Posted on 11:58 PM by ASPIRASI UKM

Assalamualaikum.

Salam Aspirasi..

Jika dahulu GMUKM memukul gendang isu SPKG, bermacam keburukan dilontarkan terhadap SPKG bagi menarik perhatian mahasiswa/i tahun 1 terutamanya, untuk mendapatkan sokongan atau dan meraih undi pada pemilihan kampus akan datang. Akhirnya Isu tersebut senyap setelah pemilihan berakhir dan Kali ini, Mahasiswa/i disajikan pula dengan isu Ko-K yang melibatkan Hx yang dikatakan sangat kejam dan menindas Mahasiswa terutamanya mahasiswa tahun 1. Dalam isu ini TSB berpendapat, Mahasiswa perlu bijak menilai jangan mudah diperbodohkan dengan isu-isu yang seringkali dibawah oleh GMUKM di kampus. 

TSB juga pada mulanya tidak menyokong sepenuhnya Isu Hx ini tetapi TSB yakin pentadbiran memerlukan masa untuk sentiasa memperbaiki sistem tersebut. Program Hx ini masih lagi baru dilancarkan pada semester ini, kita perlu melihat hasilnya dahulu jika mendukacitakan maka perlulah dicari dimana kesilapan tersebut dan ianya boleh diperbaiki. ibarat kita menanam tanaman takkan kita boleh perolehi hasilnya pada keesokan hari. Mahasiswa harus yakin dengan pendekatan yang dibawa oleh universiti untuk memberi pembelajaran yang berguna kepada mahasiswa kerana hasilnya adalah untuk kegunaan masa depan.

Isu HX pada kali ini membawa kepada timbulnya sebuah Akaun Facebook Geram Ukm yang kononya menjadi saluran bagi mahasiswa/i yang tertindas ini untuk menyampaikan ketidapuasan hati mereka terdapat isu HX ini. Malangnya Melalui pemerhatian dijalankan Team Geram Ukm hanya banyak mengeluh mengutuk tanpa memberikan apa-apa tindakan susulan. Mereka menyatakan yang Program HX ini adalah seperti Program tadika tetapi tidak mengemukakan masalah dalam Isu HX.Ibarat Anjing yang Menyalak Bukit, Siapa sebenarnya yang berada di belakang Geram Ukm?? mungkin anda boleh nilai sendiri.

Modus Operandi GMUKM tetap sama dengan Isu SPKG sebelum ini. Mereka Kononya akan menghantar wartawan-wartawan untuk mendapat respon terhadap isu HX dan hasilnya maka terbitlah satu skrip drama tersusun yang dikarang dengan baik oleh wartawan GMUKM

" Kita bukan budak-budak ! Kenapa kita perlu dipaksa untuk hadir ke kelas yang kami 'tak minat? Sudahlah subjek-subjek kursus pun sudah berat, ingat masuk ko-k ni, dapatlah kita enjoy,join kelab,sukan yang kita minat. (Malangnya)Itupun kita dikawal,dipaksa juga. Felo-felo pula jadinya ada authority hendak panggil kami turun bila-bila dia suka, hatta tengah malam atas alasan ko-k.Disuruhnya siap itu,ini untuk kolej. Tak hadir, diugutnya markah ko-k kurang..Adakah ini cara budak U ? Dicucuk hidung, ke sana,ke sini ??? " bentak seorang mahasiswa Tahun 1 sambil disokong rakan-rakan di dalam sebuah kelas Hubungan Etnik di Dewan Kuliah FSSK tengah minggu lalu.

berikut adalah skrip skrip drama yang sering dikarang oleh GMUKM bagi menunjukkan yang mahasiswa tahun 1 tidak berpuas hati. mereka juga akan menghentam felo-felo yang melaksanakan Program ini contohnya yang berlaku di Kolej Antarabangsa Ibu Zain. 

Dan ironinya Wartawan GMUKM juga mendapat maklumat, Felo Kolej Ibu Zain tidak pernah mengambil kedatangan ke Ko-Kurikulum. Justeru apabila maklumat kedatangan Ko-Kurikulum itu hendak diserahkan untuk permarkahan Bahagian Pengurusan Akademik, Felo tersebut terpaksa mengadakan 'sesi menandatangani kehadiran kokurikulum' beramai-ramai dengan memanggil mahasiswa-mahasiswi Tahun 1 dan 2 turun atau berjumpa dengan beliau secara peribadi. Hal ini disahkan sendiri oleh rakan-rakan GMUKM yang menghuni Kolej Ibu Zain

statement yang dikeluarkan oleh GMUKM ini telah menimbulkan reaksi yang kurang senang dikalangan penghuni KOlej Antarabangsa Ibu Zain mereka menyatakan ini adalah satu fitnah yang dibuat oleh GMUKM untuk memburukkan-burukkan felo-felo yang berusaha bagi melancarkan lagi kelangsungan Program HX tersebut. 

Justeru,Aspirasi dan TSB menyeru semua mahasiswa berfikir dengan betul dan rasional terhadap benda yang dibuat oleh pentadbiran Universiti, janganlah membangkang dengan melulu terhadap sesuatu isu yang kita tidak Jelas lagi akan kesannya. BerTindak Sabar Berhemah itu dalam menilai situasi yang berlaku.

wasalam.


BELAJAR LEBIH BAIK.

1 Response to "Polemik Isu HX"

.
gravatar
Anonymous Says....

'anjing menyalak bukit'??sekarang aku tengok hx sudah dimansuhkan..memang hebatlah anjing menyalak bukit..ingat tsb,itu baru menyalak..belum apa-apa lagi