Thursday, January 6, 2011

Taklimat Ko-kurikulum Berasaskan Kontrak Pembelajaran

Posted on 5:48 AM by ASPIRASI UKM

Salam Aspirasi

Kepada semua mahasiswa tahun satu, Taklimat Perlaksanaan Ko-Kurikulum Berasaskan Kontrak Pembelajaran akan diadakan seperti maklumat berikut :

1) Tarikh : 7 Januari 2011 (Jumaat)
Masa : 8.00 Malam
Tempat : Dewan Serbaguna, KTSN


2) Tarikh : 8 Januari 2011 (Sabtu)
Masa : 9.00 pagi
Tempat : DECTAR

Taklimat ini akan memberi gambaran mengenai konsep dan perlaksanaan sistem Ko-kurikulum yang baru seliaan Pusat Perkembangan Pelajar, PPP. Sistem ini adalah penambah baikan dari sistem yang lama. Dengan sistem ini, semua mahasiswa tahun satu akan di daftarkan di dalam satu kod HHHC9118 berbanding pendaftaran mengikut landasan yang ternyata merumitkan pergerakkan sistem Ko-kurikulum dan membingungkan kebanyakkan mahasiswa tahun 1 dan 2 semester lepas.


Prof. Dato' Ir. Dr. Hassan Basri, Timbalan Naib Chanselor Hal-Ehwal Akademik dan Antarabangsa mengakui sistem ini masih lagi terbuka kepada penambah baikan di mana beliau secara individunya ingin mengambil kira pandangan mahasiswa dalam mencari cara perlaksanaan terbaik dalam menilai penglibatan Ko-kurikulum mahasiswa UKM. Beliau sendiri telah mempengerusikan satu perbincangan antara PPP, PMUKM dan JAKSA kolej pada 4 Januari 2011 yang lalu. Aspirasi UKM menyambut baik inisiatif yang diambil oleh Dato' TNC HAA, semoga ia bermanfaat buat kita semua.

Aspirasi UKM juga gembira dengan konsep sistem yang baru ini dan mengharapkan perlaksanaan sistem dapat dilaksanakan sebaik mungkin. Kita boleh berbangga kerana Universiti Kebangsaan Malaysia telah mengambil langkah inovatif dengan melahirkan sistem Ko-kurikulum yang terbuka dan lebih fleksible untuk kita semua. 

Akhir kata, Aspirasi UKM ingin mengingatkan kepada semua mahasiswa supaya menyalurkan sebarang aduan mahupun cadangan melalui saluran yang betul supaya langkah yang berkesan dapat dihasilkan untuk kepentingan bersama.

"Mahasiswa Peneraju Aspirasi Universiti"

1 Response to "Taklimat Ko-kurikulum Berasaskan Kontrak Pembelajaran"

.
gravatar
L Says....

tahniah kepada geram ukm,akhirnya isu hx selesai..hmm,sedang menanti kaedah pelaksanaan hc ni