Thursday, January 14, 2010

Ceramah Haram = Sudut Pidato??

Posted on 2:13 AM by ASPIRASI UKM



Ceramah Umum: SPKG Apa Kata Mahasiswa? Merupakan sebuah program yang tidak berdaftar dan tidak mendapat kelulusan daripada pihak HEP UKM.

Sehingga sekarang pihak penganjur tidak memperkenalkan diri dari mana, tetapi semasa malam tersebut hampir 10 orang pemimpin GMUKM datang memujuk dan merayu Sdr. Sarfa untuk naik ke pentas menjadi panel.

Namun, Sdr. Sarfa bertegas tidak mahu naik ke pentas menjadi panel atas dasar ceramah umum tersebut tidak mendapat sebarang kelulusan daripada pihak HEP.
Apabila Sdr. Sarfa mendesak untuk berjumpa penganjur, mereka tidak mampu menonjolkannya sehinga saat ini.

Kepimpinan Aspirasi hadir pada ceramah tersebut adalah semata-mata untuk membuktikan perjuangan Aspirasi tentang kebajikan pelajar termasuklah isu SPKG.
Namun, Kepimpinan Aspirasi enggan menjadi panel pada malam itu disebabkan oleh ceramah umum tersebut tidak mendapat kelulusan HEP.

Apabila diajukan beberapa soalan kepada Sdr. Sarfa tentang isu SPKG ini, Sarfa mengulas bahawa pihak PMUKM dan Sahabat 1Malaysia dengan kerjasama Aspirasi Ukm telah mendesak Dato’ TNC HEPA dan PPP untuk mengkaji semula dan melakukan penambahbaikan ke atas SPKG.

Maklumbalas daripada para pelajar mendapati, penyokong-penyokong GMUKM tergamam seketika apabila Sdr. Sarfa dan penyokong-penyokong Aspirasi datang hadir ke ceramah umum tersebut. Isi panel dalam ceramah tersebut tidak bernas dan kosong.




Siapa yang lemah? Aspirasi yang datang turun ke ceramah umum yang haram itu atau pihak penganjur yang lemah untuk mengikut prosedur dan undang-undang Universiti dalam melaksanakan sesuatu program?

17 Response to "Ceramah Haram = Sudut Pidato??"

.
gravatar
Anonymous Says....

Betul apa yang dikatakan di atas...saya dengar cerita dari mulut pelajar yang hadir sendiri ke program yang tidak berdaftar tersebut ramai yang tidak berpuas hati dengan pihak penganjur...seolah2 kami diperbodohkan oleh pihak penganjur..saya xpasti mengapa mereka ckp begitu...cuma saya yakin ada sesutau yang menyebabkan mahasiswa mula hilang keyakinan terhadap pihak toothhh....kongsi je pendapat pelajar.....

.
gravatar
Anonymous Says....

salam.. betul ke cerita yg saya dgr ni? sarfa x tahu pun tentang dia menjadi ahli panel majlis ini sehingga dia sendiri tgk poster yg ditampal pagi itu.. dia sendiri terkejut tgk muka dia terpampang kat poster tu.

.
gravatar
RoyKL Says....

betol la tuh. aku dgr dari dia sendri. bodo nyer gm kalau ye pun nak kenakan orang bajet2 ah.. pastu aku x heran la kalau kuar kat blog dia ckp sarfa kecut ke ape. mmg x undi gm lah aku. pastu aku ingat power gila la ceramah dia dak2 gm ni skali nak tergelak pun ade. tergagap gagap pastu kalau ade isi xpe. ni same je ulang2 bende sama.

.
gravatar
RoyKL Says....

pastu boleh lak lepas sarfa xde dia cam buka kat umum la sape2 yg nak naik ganti tempat dia. skali ade siswi geng gm ni naik. siap bwk statistik lagi. nmpk sgt dah plan la wahai GABUNGAN MAHASENGAL!

.
gravatar
Anonymous Says....

wah abg roy ni online pagi2 eh.. tulah, kalau nak panggil sarfa sy rasa dia no hal. tapi inform la 2-3 hari awal ke. sempatlah nak buat preparation. nak panggil aku pun leh! hahah!

.
gravatar
RoyKL Says....

bole2.. nnt aku contack dak gm suruh wat ceramah haram lg pastu aku suruh dia invite kau. bg nama n no matrik pls. ahhha.

.
gravatar
hantusoleh Says....

salam semua...salam 1Malaysia..salam Aspirasi...

selamat pagi...

speaker corner??melatih mahasiswa??

hmm..sebenarnya saya terfikir juga,kalau nak menyahut seruan KPT dgn adakah speaker corner nie,nape tak mengikut prosedur UKM..rasenye tiada masalah dari pihak PPP utk meluluskan program yg mendokong KPT..melaikan mereka mmg mempunyai niat² lain disebalik itu...

saya juga dgr ceramah² panel mereka..boleh la bercakap..tp saya sedikit tergelak dgn statistik yg dibawa mereka...panel pertama membawa statistik yg menunjukan 80% student tahun 1&2 dari 335 org menolak SPKG..saye tertanya²,335 org tu dari mana?adakah semuanya dari ahli² GMUKM,or ahli² yg tak pernah involve dlm program kolej,or student² yg hanya pergi kuliah n balik bilik..?

kalau dikira balik,335 tu boleh dikatakan semuanya dari ahli GMUKM,adakah relevan statistik ini?baliau sgt bangga menyatakan 80% menolak..tp sye tergelak bile mengingatkan servey yg diambil hanyalah 335 org...mungkinkah dari ahli GMUKM sendiri...

ketidak professionalan mereka diteruskan dgn menjemput saudara sarfa tanpa hitam putih dan hanya call pada petang hari ceramah tersebut..dan setahu saya,jika kita menjemput seseorang utk memberi ceramah,bukankah kita perlu mendapat persetujuan dari pihak penceramah dlu?satu lg taktik lame yg biase mereka gunakan nak tunjuk bahawa ASPIRASI lemah kononnya..mereka tiada strategi lain dari ini..jika kita perhatikan,da lame da mereka gunakan taktik sebegini rupa..

maaflah kpd penceramah ketiga kerana saya kurang fokus kpd ceramah anda kerana sye tidak nmpk kesungguhan anda disitu...

yg saya peliknya,kat situ leh "nampak" byk aurat di mereka² yg bertudung labuh...bertutup di kepala dan badan tp suara mereka bukanlah satu lg aurat kepada mereka?walaupun perjuangan,adakah aurat sudah dihalalkan?matlamat tidak menghalalkan cara...(walaupun da biase tau cara anda sudah byk tak halal)

satu lg saya perasan,seorang mahasiswa,bangkit di hujung ceramah utk menyatakan hasrat beliau...kenapa asyik membangkang tp tiada cadangan penyelesaian?saya sudah agak perkara ni akan timbul..da muak dgn sikap GMUKM dgn asyik membangkang dan terus membangkang tanpa memberi sebarang cadangan penambahbaikan..ketiga2 panel(termasuk panel perempuan dlm rancangan) lemah dan tiada satu cadangan dikemukakan...hanya menunjukan sebab tp tiada cadangan...

sedarlah wahai mahasiswa UKM...bukalah mata..lihatlah permainan duniawi nie..

sekian...salam..

.
gravatar
Anonymous Says....

br balik dr perasmian speaker corner.. harap2 GM x buat yg haram dah eh wahai gm.. yg halal dah ade. dan haruslah menjadi seorang yg bertanggungjawab dalam setiap yg dipetuturkan. tau gm tau.. guna elok2 eh gm.. jgn la fitnah lg.. pls gm.. ok gm.. alalalla gm.. ok.. bgus.

.
gravatar
hantusoleh Says....

lepas pidato leh minum2 kat kiosk kan...ade ice blanded..leh mkn² kat sane...ade nasi ayam..burger...enjoy...camni baru harmoni...

.
gravatar
Anonymous Says....

manja gile bdak2 aspirasi ni..
xb'pendirian lngsung..itu tkut ini tkut..nmpak sgt kaki bodek pntdbiran..skian tq..

.
gravatar
peace love harmony Says....

bagi pendapat aku... x da soal takut dalam hal ini... sudut pidato ukm baru dilancarkan semalam dan lokasi telah diberikan.. jadi ikut lah peraturan universit.. bagaimana seorang pemimpin akan disanjung kalau peraturan semudah untuk mendapatkan kelulusan pun tidak boleh ikut... sape yang takut sekarang nie???

.
gravatar
sarlam Says....

kelakar btl la korang ni. lain kali, tunggulah lama sikit kalo nak komen syok sendiri sampai 8 komen....kui, kui...jarak masa antara 2 komen adalah 1 mnt ke 2 minit, korang buat sndiri ke komen tu? pastu jawab sendiri ea? hahah

GM buat debat x de kelulusan tu hal diorg lah. diorg mmg perangai mcm tu. macam la al-bayan dan surat sarfa tu dapat kelulusan !!!! hahaah, bendul la korg ni

.
gravatar
Anonymous Says....

tp stkt ni artikel yg aku trime dr al-bayan sume de klulusan kt artikel 2.....terang lg nyata......s0 pe cer....

.
gravatar
Anonymous Says....

jgn hny nmapak kesalahan aspirasi sahaja wahai gm... sedarlah akan kelemahan diri sendiri juga kerana setipa manusia itu tetap mempunyai kelemahan dan tidak sesempurna nabi.

.
gravatar
Anonymous Says....

dok bergaduh je wat pe...ingat pesan mak ayah datg ukm nak belajo bukan bergaduh...apekejadah ke semua ini...

.
gravatar
Anonymous Says....

geeraaaammm!! sbb xbole cmnt kat blog gmukm tuh..
knape?? takot? kate pmimpin mesti bole di kritik..
tp knape saluran tuh di tutp troz?
knape tkot klemahan tu terjojol sgt ke?
hurm... 1 je yg xpuas ati..
panel mase ceramah spkg tu..
saudara hafiz tu.. stahu sy masa dia tahun 1 di kolej dulu..
1 program kolej pun die x pernah turun.. mana nk dapat spkg hebat?
cuba lah ko jadi mcm warga yang lain.. turun berprogram.. jadi ajk.. ni tup2 nk jadi ketua teros.. teros jadi calon.. mana lah kami nak undi ko..

sy xsuka politik.. tp sy suka berprogram.. spnjang berprogram sy tahu siapa yg patot di sokong dan siapa yang tidak.. semangat kekolejan di pupuk dr berprogram..
dan sy sgt marah bila dlm blog gm kata program kolej xmembina lah..n bla bla bla..(g lah bace sndri)
gle ke pe? siapa ckp program kat kolej ni cikai2 je?? tu hari keluarga.. ingt buat suka2 je ke? ingt suka2 je nk tdo pkol 4 pg than sok pkol 8 g clas mcm biase.. ingt xde kje lain ke kterunk nk buat??
tuh dinner kolej tuh.. ingt juz nk bagi makan je ke kat semua.. de fikir x semua tuh b4 cakap??
nk lagi program yg bombastik.. program graduan etiket tahun lpas (dgr2 tahun ni ada lagi)
tgk x modul2 die? ckop hebat x GM rase? huh cakap je boley lah.. buat lah 1 program yg korang rase membina sagt!!!