Wednesday, January 27, 2010

BERSAMA UNIVERSITI MEMBANGUNKAN MAHASISWA TERBILANG

Posted on 10:47 PM by ASPIRASI UKM




SELAMAT MENGUNDI

Undi Untuk Persaudaraan dan Kerjasama Pelajar-Pengetua-HEP-Universiti

Pada tahun ini sekali lagi pelajar diberi peluang untuk menentukan wakil mereka dalam Majlis Perwakilan Pelajar. Hak ini termaktub dalam Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) dan hak pelajar tidak boleh dinafikan. Walaupun ada tuduhan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawap kepada pelbagai pihak termasuk  kepada HEP, pengetua dan pegawai-pegawai universiti lain namun pihak Aspirasi tidak pernah sama sekali mengeluarkan risalah-risalah haram menuduh atau memfitnah warga universiti. Pihak Aspirasi yang mementingkan konsep Hanya Yang Cemerlang memerlukan kita memahami bahawa kecemerlangan menuntut komitmen untuk membantu membawa Aspirasi Universiti ke jalan yang direstui oleh pelopor UKM dan pejuang dasar kebangsaan. Hanya Yang Cemerlang  menolak budaya anti kecemerlangan atau anti Aspirasi Universiti. Begitu juga ia menolak budaya pemikiran jumud, pemaksaan nilai, pengaruh politik luar yang anti-establishment dan keporakperandaan dalam memimpin.
Pilihanraya kali ini juga memperlihatkan berleluasanya penyebaran risalah haram melalui kertas dan internet. Walau bagaimanapun, Al-Bayan tidak akan terikut dengan kaedah ini. Dengan sebab itulah semua Risalah Al-Bayan  perlu mendapat kebenaran dari Pengetua  sebelum boleh diedarkan. Hanya mereka yang takut kepada kebenaran yang akan cuba menyekat maklumat sebenar dari tersebar kepada para pelajar.    
Pada pilihanraya kali ini, Barisan Aspirasi Universiti atau Barisan Universiti yang dipilih melalui prosedur pemilihan yang teliti oleh Search Committee telah mengemukakan calon-calon yang berwibawa dan mempunyai pencapaian akademik yang tinggi serta imej yang bersih. Yang paling penting sekali ialah mereka diterima oleh universiti dan Hal-ehwal Pelajar.  Hubungan yang baik dan rapat amat diperlukan untuk memastikan segala manifesto dapat di tunaikan dengan baik dan teratur. Telah sekian lama kumpulan ekstrim sering menimbulkan konflik dengan Pengetua, Pegawai HEP dan Universiti.Lihatlah kempen berbentuk maki hamun dan fitnah yang dikeluarkan dengan membuat tuduhan-tuduhan tanpa memperdulikan maruah individu yang dihina dan dicerca. Bentuk kempen dan syak wasangka seperti inilah yang menyebabkan pihak Pengetua, HEP dan Universiti merasa sangsi dan kurang senang dengan kumpulan ini. . Dengan sebab itulah Al-Bayan  menyeru supaya undi pada tahun ini diberikan kepada PERSAUDARAAN DAN PERPADUAN ANTARA PELAJAR DENGAN PENGETUA-HEP-UNIVERSITI dan atas konsep Satu Malaysia Satu Aspirasi. Persaudaraan dan perpaduan ini boleh digambarkan melalui Barisan Aspirasi Universiti yang mendokong Hasrat, Citra dan Aspirasi Universiti. Di samping itu, Barisan Aspirasi Universiti juga mempunyai imej yang terpuji dan bersih serta berkewibawaan dalam mengorganisasi. Tumpuan mereka seperti yang digariskan dalam manifesto ialah untuk memberi perhatian terhadap kebajikan pelajar. Dengan sebab itulah, perancangan akan dibuat supaya semua projek-projek Kolej, Persatuan dan Kelab-kelab diberi perhatian yang lebih serius. Selain itu, kerjasama yang mantap antara PMUKM-Kolej akan dirancang dalam Pelan Strategik PMUKM-Kolej.

 UNTUK MAKLUMAN SEMUA PENGUNDI YANG DI KASIHI, SEMUA CALON-CALON ASPIRASI PADA TAHUN INI DIPILIH DARI SEMUA KOLEJ-KOLEJ KEDIAMAN. INI MEMUDAHKAN SUARA MAHASISWA DI BAWA OLEH CALON-CALON YANG MEWAKILI SEMUA KOLEJ.

                                                                               Atas Nama orang budiman
Pekertinya baik memberi aman
Masyhurlah warta zaman berzaman
Harum seperti bunga di taman


Adapun orang sempurna budi
Sebarang pekerjaan boleh menjadi
Akalnya baik tiada keji
Barang ke mana mendapat puji


NO. CALON-CALON ANDA






FAKULTI
TAHUN 1 & 2
TAHUN  3 & 4
 FEP
2 & 3
2
FSSK
1 & 3
2
FST
2 & 3
1 & 2
FPEND
1
2
FKAB
1
2
 FUU
                         1
FTSM
                         2    
UMUM
1
1

2
4

4
7

5
8

9
10

12

5 Response to "BERSAMA UNIVERSITI MEMBANGUNKAN MAHASISWA TERBILANG"

.
gravatar
Anonymous Says....

aceceh..aku suka ayat nih:Pada tahun ini sekali lagi pelajar diberi peluang untuk menentukan wakil mereka dalam Majlis Perwakilan Pelajar. Hak ini termaktub dalam Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) dan hak pelajar tidak boleh dinafikan.

haha..adehhh..betul ke ha???lu pikir la sendiri..asalamualaikum!

.
gravatar
Anonymous Says....

Ye k dbri peluang..? klu btol dbri peluang, PRK spttnye berjln dgn penuh telus n adil..ni x..dh abeh time kmpen pn msih sibuk2 nk kmpen..kptsn PRk pn dputar belit..pe cte..?!

.
gravatar
Anonymous Says....

tu maknenye PRK xtelus...keputusan diselewengkan...byk penipuan berlaku...

.
gravatar
Anonymous Says....

x baik buruk sangka..x baik tuduh menuduh...klu sebelah pihak buat penyelewengan....biarlah diorg dgn labu2 nye..tpi masalahnye,,.,,kita xde bukti nak kata PRK ada penyelewengan.....klu xde bukti..kita xleh menuduh sembarangan...sbb dikhuatiri kita yg buruk sngka....apa yg penting...kita mahasiswa ada keinginan kita...kita suarakan pendapat kita dgn PMUKM yg telah dipilih ni..t'pulang dgn diorg nak lksanakan atau x....sbb tu tanggungjwab diorg.....klu diorg tak wat keje tu....hak kita nak menilai mana lebih elok next time...so..undi la org len plak nnti klu pemimpin2 skrg ni xleh lksanakan apa yg diorg buat...sbb nye kita dah bgi kepercayaan ngan diorg tuk pegang tampuk kepimpinan...x elok kita gaduh2....sbb sbenarnya...apa yg berlaku skrg ada hikmah utk kita...klu kita nak memberontak..buatlah cara professional sbg martabat seorg mahasiswa...jgn buat sesuatu yg memalukan imej kita....sama2 la kita b'fikir...