Wednesday, January 6, 2010

HANYA YANG CEMERLANG

Posted on 7:14 PM by ASPIRASI UKM

 

BERSAMA UNIVERSITI MEMBANGUNKAN MAHASISWA TERBILANG



Menjunjung ASPIRASI Universiti


Assalamualaikum wm.rth, Selamat Sejahtera dan Salam Perpaduan kepada semua mahasiswa dan mahasiswi Universiti Kebangsaan Malaysia. Sebagai pembuka bicara Kelab Aspirasi Universiti Kebangsaan Malaysia ingin merakamkan setinggi-tinggi  TAHNIAH kepada seluruh mahasiswa/i baru dan mahasiswa/i lama atas kejayaan mereka menyambung kehidupan di Menara Gading UKM. Pihak kami juga ingin mengucapkan  tahniah kepada semua mahasiswa  dan mahasiswi yang berjaya mendapat keputusan yang cemerlang pada semester yang lepas. Kepada yang kurang berjaya, jangan berputus asa, Sesungguhnya Allah sentiasa bersama orang-orang yang tidak jemu untuk berusaha. Berusahalah untuk memenuhi ASPIRASI Ibubapa dan keluarga yang sentiasa mendoakan kejayaan anda di universiti.


Sebagai mahasiswa UKM, saudara dan saudari adalah golongan istimewa yang sentiasa mendapat perhatian daripada pihak kerajaan. Beribu juta ringgit telah dan akan dilaburkan bagi meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran di kampus. Adalah penting supaya pelaburan ini dimanfaatkan dengan sepenuhnya agar jasa kerajaan dan pemimpinnya (termasuk pemimpin universiti dan para pensyarah) tidak di sia-siakan. Aspirasi Universiti adalah selari dengan Ekosistem ILMU UKM yang mengariskan Universiti Kebangsaan Malaysia  menjadi Ikon Identiti & Tonggak Perpaduan Negara Bangsa, Sederap universiti terkehadapan dunia menjelang 2018. Oleh sebab itulah Kelab Aspirasi ingin menyeru dan mengajak rakan-rakan mahasiswa-mahasiswi bagi mengembeleng seluruh tenaga membantu universiti mencapai kegemilangan selain bersama-sama memperjuangkan Kebajikan dan Keperluan Pelajar.


Hanya Yang Cemerlang memerlukan kita memahami bahawa kecemerlangan menuntut komitmen untuk membantu membawa Aspirasi Universiti ke jalan yang direstui oleh pelopor UKM dan pejuang dasar kebangsaan. Hanya Yang Cemerlang  menolak budaya anti kecemerlangan atau anti Aspirasi Universiti. Begitu juga ia menolak budaya pemikiran jumud, pemaksaan nilai, pengaruh politik luar yang anti-establishment dan keporakperandaan dalam memimpin.
  
Dalam meletakkan diri kita untuk menjadi Hanya Yang Cemerlang, kita perlu memberi tumpuan terhadap akademik disamping melibatkan diri dalam kegiatan kepemimpinan, pembangunan sahsiah, kesenian, kesukanan dan kerohanian. Walau bagaimanapun, yang paling utama dalam meletakkan diri kita untuk menjadi  Hanya Yang Cemerlang ialah kemahuan kita untuk terus berusaha bersungguh-sungguh tanpa putus asa. Gambaran daripada konsep ini ialah kerajinan. Kelab Aspirasi UKM yang menekankan kerangka konsep Hanya Yang Cemerlang menyeru seluruh mahasiswa UKM untuk bersama-sama dengan Universiti bagi Merealisasikan ASPIRASI Universiti Kebangsaan Malaysia.


Hanya Yang Cemerlang


Aspirasi Universiti menekankan Hanya Yang Cemerlang. Kerangka ini amat bertepatan dengan gelombang perubahan yang ingin dibawa oleh Kelab Aspirasi UKM. Sebagai permulaan, majoriti Jawatankuasa Kelab Aspirasi UKM adalah mereka yang cemerlang dan mempunyai keperihatinan tinggi terhadap kebajikan pelajar. Mereka adalah golongan yang akur terhadap peraturan universiti dan bersedia membantu para pelajar baru. Mereka tidak mengantung kain rentang tanpa kebenaran universiti. Jauh sekali terlibat dalam pengedaran risalah-risalah haram yang menuduh, memfitnah orang lain dan  diedarkan tanpa kebenaran pihak berkuasa universiti.


Selamat  Tahun  Baru


Kelab Aspirasi Universiti mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Tahun Baru 2010 kepada seluruh warga universiti. Semoga tahun ini membawa kecemerlangan dari seluruh aspek kehidupan kita. Marilah sama-sama kita kuatkan azam  agar  lebih cemerlang dalam merealisasikan aspirasi kita terhadap kerohanian, sahsiah, akademik, ekonomi dan kebajikan pelajar.


Kelab Aspirasi Universiti Kolej-Kolej Kediaman


Kelab Aspirasi Universiti wujud di semua Kolej kediaman UKM. Tujuan penubuhannya ialah untuk membantu merealisasikan HASRAT, CITRA dan ASPIRASI Universiti Kebangsaan Malaysia. Semua pelajar baru yang tinggal di kolej-kolej kediaman adalah digalakkan untuk menjadi ahli Kelab Aspirasi Kolej berkenaan. Untuk makluman mahasiswa dan mahasiswi, Kelab Aspirasi ditubuhkan pada tahun 2002 dan penasihat Kelab Aspirasi UKM di kolej-kolej kediaman ialah Pengetua-Pengetua kolej berkenaan.  Para pelajar yang ingin menjadi pendukung Aspirasi Universiti hanya disyaratkan untuk menghayati dan memahami ASPIRASI Universiti. Kerangka konsep Kelab Aspirasi Universiti menekankan Hanya Yang Cemerlang bermottokan ILMU, MUTU dan BUDI. Lagu tema bagi Kelab Aspirasi UKM ialah Varsiti Kita, Jalur Gemilang dan Keranamu MALAYSIA.


Pantun Pilhan :

Tingkap papan kayu berseri                Bunga melati bunga di darat
    Sampan sakat di Pulau Angsa             Bunga seroja di tepi kali
Indah tampan kerana budi                 Hina besi kerana karat
    Tinggi bangsa kerana bahasa               Hina manusia tidak beraspirasi                      

16 Response to "HANYA YANG CEMERLANG"

.
gravatar
ARIF ZARIPIN Says....

Selamat tahun baru..Insyaallah UKM akan terus cemerlang,gemilang dan terbilang..

.
gravatar
kontang Says....

pelik!!! risalah kuar pagi ni, tp yang komen pun time tu jgk...ni org sama ke yang komen atas ni...atau yg sebar flyer haram tu jugk yang komen... penipu ke?

.
gravatar
abdan jr Says....

1- saudara dan saudari adalah golongan istimewa yang sentiasa mendapat perhatian daripada pihak kerajaan.

(alhamdulillah kerajaan telah menunaikan tanggungjawab,namun ada tp nya... x mengapa, kenyataan ni mungkin 50% benar

2- Beribu juta ringgit telah dan akan dilaburkan bagi meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran di kampus.

(tp, ranking universiti x nampak perubahan drastik pun. Ni ayat yang kurang tepat, boleh dikata nak sedap ayat je. tahap penipuan adalah 20% )

3- Aspirasi Universiti adalah selari dengan Ekosistem ILMU UKM yang mengariskan Universiti Kebangsaan Malaysia menjadi Ikon Identiti & Tonggak Perpaduan Negara Bangsa, Sederap universiti terkehadapan dunia menjelang 2018. Oleh sebab itulah Kelab Aspirasi ingin menyeru dan mengajak rakan-rakan mahasiswa-mahasiswi bagi mengembeleng seluruh tenaga membantu universiti mencapai kegemilangan selain bersama-sama memperjuangkan Kebajikan dan Keperluan Pelajar.

(sy b'pndgn ini penipuan agak besar. Apa sebenarnya yang korang buat. rasanya just ada pelancaran kelab dan hiburan je. so, apa "menjadi ikon identiti/ bantu univ gapai kecemerlangannya"??? tahap penipuan mencapai 80%

4- Begitu juga ia menolak budaya pemikiran jumud, pemaksaan nilai, pengaruh politik luar yang anti-establishment dan keporakperandaan dalam memimpin.

(ini macam menghentam GM. so, sama je la. korang fitnah GM, GM pun lebih kurang jerk. Tp, korang penipu lagi, sbb ni dah masuk retorik tahap cipan. Sbb korang x letak bukti yg diorg jumud, anti establish, pgrh politik luar. tp, statement ni kira ok la. korag dengan GM 2 kali 5)

6- Kelab Aspirasi UKM yang menekankan kerangka konsep Hanya Yang Cemerlang menyeru seluruh mahasiswa UKM untuk bersama-sama dengan Universiti bagi Merealisasikan ASPIRASI Universiti Kebangsaan Malaysia.

(ye ke? bukti?)

7- Sebagai permulaan, majoriti Jawatankuasa Kelab Aspirasi UKM adalah mereka yang cemerlang dan mempunyai keperihatinan tinggi terhadap kebajikan pelajar. Mereka adalah golongan yang akur terhadap peraturan universiti dan bersedia membantu para pelajar baru. Mereka tidak mengantung kain rentang tanpa kebenaran universiti. Jauh sekali terlibat dalam pengedaran risalah-risalah haram yang menuduh, memfitnah orang lain dan diedarkan tanpa kebenaran pihak berkuasa universiti.

(ini mcm retorik terawang-awangan. sama jgk mcm yg ke 4 td. x de bukti. korang mcm mendakwa diri korang best. tp, ye ke? Bdk GM ramai yg mendominasi kpimpinan FAK dan persatuan. kira ok la kalo diorg ckp mcm tu. korg dgn PMUKM tonggang langgang. nasir x buat apa pun. kat kolej keje korg buang orang je. pastu PMUKM buat lawatan ke hong kong guna duit kitorag. keje kebajikan PMUKM hampeh. korang macam babi. aku haram duit aku yang korag guna ke hong kong. kalo balik dari hong kong, korang ubah bdy student kpd cr hdp hong kong yang positif x pe jgk. ni mcm melancong je

lagi satu, risalah ni pun haram jgk. sbb x de cop HEP. mcm mana plak korang ni?

kesimpulannya, aku budak aspirasi yang x nak lagi jadi balaci macam korang, Kpd GM...korg pun sama. aku x undi korg jgk. tp, try your best la. dr aspirasi baik lg korag. korag jgn agresif sngt.org x suka

artikel ni 70% retorik dan 30% adalah penipuan. ni kajian aku

.
gravatar
Anonymous Says....

ABDAN jr. aku rasa ko ni mcm penyangak tahap sial

1. KO INGAT KO BELAJAR KAT UNIVERSITI NI PAKAI DUIT KO JE KE MANGKUK..KO INGAT KERAJAAN TAK BAGI SUBSIDI ..BERPULUH RIBU DIBELANJAKAN UNTUK SUBSIDIKAN YURAN KO MANGKUK AYUN!!

2. APA MASALAH KEBAJIKAN YANG KO X PUAS HATI LA SIAL!!..KALAU KO XPUAS HATI KO PEGI LA TANYA HEPA BERAPA RATUS KALI PMUKM JUMPA NAK SETTLE KAN MASALAH KEBAJIKAN KORANG LA MABUK!!BAIK YURAN BELAJAR..KALAU KO NAK FREE KO BELAJAR LA KAT TEPI PARIT LA BABI !!PASAL DENDA PUN KORANG NAK UNGKIT..DAH KO LEWAT DAFTAR KOLEJ LEWAT DAFTAR KURSUS KENA DENDA LA MANGKUK!!KECUAIAN SENDIRI LA SIAL!!DAH PERATURAN MACAM TU..BONGOK LA KO NI..

3. KES BUANG KOLEJ. KO INGAT SUKA SUKI KE PENGURUS NAK BUANG BUDAK..DAH TAK INVOLVE PROGRAM KOLEJ KENA BUANG LA BADIGOL!DAH LA TAK INVOLVE PASTU MENGHENTAM JE.PEMBANGKANG HAPE MACAM NI!kO PUN JADI BUDAK ASPIRASI YANG MANGKUK.(DULU)

4. PROGRAM JAKSA TU PROGRAM ASPIRASI LA BADIGOL SOOD NAK MAMPUS!tu la ko asyik bangkang je..JAKSA SETIAP KOLEJ BERLAMBAK-LAMBAK BUAT PROGRAM TAPI KO XNAK IKUT LA SIAL!!ADA 13 KOLEJ KAT UKM INDUK CAMPUR SEMUA PROGRAM BERAPA BANYAK PROGRAM DAH DIBUAT LA BABI!PROGRAM2 TU TERMASUK KEBAJIKAN LA BODOH!

5. HABIS TU SEKRETERIAT PESTA KONVO GI LUAR NEGARA KO X MAKI PULAK .KO SIBUK JELES NGAN PMUKM .BENDE2 TU PUN PAKAI DUIT AKU JUGAK LA BANGSAT!INGAT DUIT KO JE KE SIAL!

6. RANKING UKM JATUH SALAH PMUKM KE, SALAH DIRI SENDIRI LA BODOH!YANG BELAJAR PMUKM KE KITA2 NI SIAL!BODOH TAHAP KELDAI LA KO NI. KO GI TANYA SENDIRI KA VC, UKM MERUPAKAN UNIVERSITI AWAM DI MALAYSIA YANG BERADA DI RANGKING PERTAMA DARI SEGI PENYUSUNAN PROGRAM PELAJAR LA SIAL!KALAU PMUKM TAK BUAT KERJE DAPAT KE JADIK CAM TU LA BABI!

7. KALAU KO NAK MENGHENTAM JE BAIK KO BLAH! CARIK U LAIN UM KE UPM KE UIA KE.CARIK LA YURAN YANG LEBIH MURAH!OR UITM!KONFEM KO KENA TIBAI NGAN PMUITM KALAU PERANGAI KO MCAM NI BABI!

8. KO NAK CAKAP ASPIRASI RETORIK MEMFITNAH APA KE HAL!ASPIRASI SAH LA BABI.GMUKM TU YANG HARAM LA BABI.GM LAGI BANYAK MEMFITNAH LA SIAL!KO GI LA MASUK GROUP SEBELAH SANA KALAU KO HEPPY MENGHENTAM!KALAU KO TERRER SANGAT MASUK BERTANDING LA SIAL!!

sekian!

.
gravatar
Ibnu Qarami Says....

to Anonymous kat atas ni..

terima kasih kerana memperkenalkan diri anda selaku maca'ie aspirasi yg terhormat..terima kasih juga kerana memperkenalkan diri anda babi,sial,bangsat,badigol and zikir2 anda yang selebihnya

anda telah mencerminkan keperibadian puak2 aspirasi yg sebebnarnya.Mahasiswa tidak tuli dan tidak buta dalam menilai.

mungkin inilah hasil yg anda perolehi sepangjang berada dlm dunia kampus ini. tiada langsung ciri2 hamba dlm diri anda.seolah2 tidak bertuhan..

Akhir kata semoga anda akan terus diberkati Allah mudah2an..

~Sekretariat JAKSA2 Pro Mahasiswa UKM

.
gravatar
K@IZER UKM Says....

ala ko pon same...komen ko kat atas tu pon ade gak perkataan b***...ko jgan la truskan zikir mcm tu...xdpt pahala pon....to:Ibnu Qarami....

.
gravatar
K@IZER UKM Says....

kalo setakat nak buat blog pastu nak wat kecoh baek xpayah lah..aku rase dr penulisan ko kat atas ko langsung x pernah amik tahu pon pasal ukm...

1)universiti sdg melakukan proses pningkatan dalam pembelajaran serta mningkatkan serta mningkatkan kualiti student ukm...(ko x prasan ke sistem pembelajaran utk taun 1 dan taun 2 sesi 2009/2010 dah berubah???ko pg kaji blik la...maybe ko x nmpk kot...lg satu sistem spkg...kan sistem baru dijalankan oleh pihak universiti...tujuannya utk mningkatkan keboleh pasaran student gak....fikirkan la...)

2)aku nk ulas pada komen ko yg ketiga...la...engkau btul x amik taw pasal ukm...kan target universiti tu pada 2018...so dgn sistem baru yg aku tulis kat atas tu(komen pertama)adalah utk memperbaiki kedudukan universiti serta kami di kelab aspirasi mengajak mahasiswa bersama-sama membantu universiti di rangking terbaek supaya ukm jd ikon pada universiti laen...itu la pranan kelab aspirasi...membantu universiti...ko igt nk buat perubahan tu sekejap???ari ni rasmi kelab esk trus ade perubahan...ko igt mcm tu ke???mesti ade perancangan...faham!!!

3)ulasan aku utk komen yg no 4...aku rase ko xde kot mse tragedi ari kerjaya masa 2008/2009...ko x tgok demo di buat oleh pihak x bertggungjwab depan dectar...so kami di pihak aspirasi tidak mnganjurkan keadaan sedemikian...kita spatutnya ikut la saluran yg btul...buat rundingan...dulu malaysia nk merdeka pon mlalui rundingan...bukn tunjuk prasaan...FAHAM!!!

4)komen ko yg keenam pasal HANYA YG CEMERLANG...td ko kate ukm x berubah ranking...so kami dipihak aspirasi ingin mngajk student semua supaya mnjadi insan cemerlang...baik dri segi akademik,sosial,akhlak dan sebagainye...oleh itu kami mnggunakan konsep hanye yg cemerlang...sbb kami mahu semua mahasiswa kearah matlamat HANYA YANG CEMERLANG...FAHAM???

5)engko xyah studi kat ukm lg la...ape pon ko x taw...skang ni ukm ad bajet utk student ke luar ngara...krajaan bg...so sape nk keluar ngara buat la paperwork...nnt dapat la duit...ape msalah nye...ni salah satu care utk mningkatkan lagi dengan universiti luar...p/s...ko mlas wat paperwork...ko hentam org laen...hahaha

p/s:ko lg pnipu kate ade 7 point...padahal 6 je...mne point ke 5????hahaha...lwak la...siarkan komen aku...

.
gravatar
hantusoleh Says....

Assalamualaikum semua...

saya sokong KAIZER UKM..bkn sebab dia ahli ASPIRASI ke ape ke...sebab hujah die boleh diterima logik akal...

1)kalo rase tak percaya ke pasal kerajaan da support korg,gi tgk balik surat tawaran korg utk masuk ke UKM..rasenye da nyatakan brape ribu ringgit da kerajaan belanjakan utk menanggung SEORANG mahasiswa yg menuntut di UKM...(bkn di U lain...)

2)da ade beberapa cara UKM perkenalkan...SPKG contohnya..dan skrg,Tan Sri VC da buat kenyataan akhbar,nak perkenalkan konsep pembelajaran 3+1...1 tambahan tuh lg bertambah kos yg kerajaan nak tanggung..(jgn pk kite je byr yuran...kerajaan lg byk nak tanggung..)

3)saya kira nie mesti budak baru masuk UKM...anda boleh rujuk senior2 anda apa kejadian semasa Hari Kerjaya KEBANGSAAN lalu...saya kire nama UKM ibarat diconteng arang kerana bkn memuji UKM sebab berjaya wat hari kerjaya,tetapi dicemari dgn "kejadian" itu...dengan En.Tapa difitnah hendak menyepak student...sedangkan beliau hendak melangkah pokok...

4)camne ranking UKM nak naik kalo ade demonstrasi sane sini dlm UKM...majikan kat luar pon takut nak amik graduan UKM sebab kes2 camnie...

nie ape yg kaizer UKM komen...


to ibnu Qarami:
saya biase dgr "setitik nila rosak susu sebelanga"...kalo anda menilai ahli Aspirasi sebegitu rupa,saya kire ahli GMUKM juga sebegitu...ramai rakan2 saya ahli GM berckp sedemikian...tak perlu rasenye utk sebutkan nama...trimas...

to anonymous:
harap bersabar..jage kate2 anda...mungkin emosi telah mengawal anda..

btw,saya selaku Ahli Sekretariat Pesta Konvo,rasenye tak perlu bangkitkan isu kami ke luar negara...kerana kami sikit pon tak gune duit UKM (atau korg rase duit korg)...sebab kami mmg bekerja mencari sponsor dan dana sendiri...dan satu lagi,utk BUNGAPI juga kami tak guna duit UKM or DUIT MAHASISWA...itu adalah tajaan...berapa sgt yg UKM bg kpd pesta konvo utk running 4-5 program minor dan satu program mega UKM..saya kira peruntukan itu je tak cukup nak tampung utk SATU MALAM PERASMIAN SAHAJA...tp,alhamdulillah kami berjaya menjalankan tugas kami sebagai sekretariat pesta konvo..(thanks to pegawai UKM dan sesiapa yg membantu kami...)

to abdan jr.:
da byk da kaizer tu komen,tapi satu bende saya nak tanye,anda tahu ke ape keje nasir?da pernah tanye die ape yg die buat?pernah tau tak semasa die pratikal skali pon die still jalankan tugas sebagai PMUKM...tau ke die pertahankan student dlm isu park&ride...saya kire nasir bukan jenis org yg rakam video mase meeting ngan tan sri VC then publish utk gtau semua org...saya tahu kerja nasir n saya juga amik tahu sdikit sebanyak ape yg nasir buat...so harap kaji dlu org sebelum bercakap..(walaupun tahu org jenis mcm anda suke bercakap tanpa kaji...)

kalo nak ckp psl bukti risalah haram GMUKM...pernah ke GMUKM ade cop utk edar risalah?sila tampilkan kalo ade..kalo nak bukti gak,gi tgk if terjumpe nnt risalah GMUKM,ade tak cop...:)

sekian dari saya...
salam...

.
gravatar
Anonymous Says....

kalo nak komen kat blog GM-UKM,kene la jd member dorg..daftar ahli GMUKM,bru dpt post...tak caye try la...blog tu utk dorg2 je...org lain takleh komen...yg boleh,puji-pujian...membanggakan...tu leh la...kalo nak bongkarkan kebenaran bkn kat blog GM...;)

.
gravatar
Anonymous Says....

to org atas sy.. komen mencarut2 byk la yg penyokong aspirasi bg.. ade certain2 la..

.
gravatar
Anonymous Says....

penyokong GM bukan lah yg berkopiah, bukan bertudung litup je.

variasi manusia

yg org nmapk dgn jelas GM ni berkopiah, tudung litup sbb dorg je yg berani tunjuk. sbnrnye rmai lg rakan2 yg variasi yg sokong. cuma xtunjuk..

maka, jgn ckp penyokong gm ni baik2 je smua.. masing2 punya kelemahan..

tp sakit ht gak kan bila ada org mencarut2 ni.. huhu
bukak la blog gm, kt shoutbox..
buat sakit hati je ada yg mencarut..

.
gravatar
hantusoleh Says....

ok..so,kpd yg berkenaan,lain kali jgn menilai sesuatu dgn niat sakitkan hati org...bukan menyindir tapi mengingatkan...

saye sokong ngan org atas sye nie...semua org ada kelemahan..oleh itu,tak salah kita nasihat menasihati...bukan kutuk mengutuk...oleh itu,jaga lidah anda..lidah bisa badan binasa..ingat tu..

mmg sakit hati kene maki hamun...tapi kesabaran itu adalah sebahagian dr iman kan...

ingt saya pesan,jgn mengkufurkan org muslim...jgn sesuka hati ckp org lain tiada tuhan...takut kita pula dijatuhi kufur...