Saturday, January 10, 2009

MUHASABAH DIRI

Posted on 12:57 AM by ASPIRASI UKM

GM kata.....

ASPIRASI tak betul…
AUKU tak betul…
Bas UKM tak betul…
Belanjawan Negara tak betul…
Calon tak betul…
Dekan tak betul…
Demokrasi tak betul…
Forum tak betul…
Hari Keluarga Kolej tak betul…
HEP tak betul…
JAKSA tak betul…
Jentera tak betul…
Kakitangan Sokongan tak betul…
Kemudahan Kolej tak betul…
Kerajaan tak betul…

GM kata lagi....

KPT tak betul…
Kursus Bakal Calon tak betul…
MakCik Café tak betul…
Menteri tak betul…
Notis tak betul…
Pak Lah tak betul…
PALAPES tak betul…
Pegawai tak betul…
Pengetua tak betul…
Pengiraaan Undi tak betul…
Pengurus tak betul…
Peraturan tak betul…
Pesta Kebudayaan tak betul…
Pesta Konvo tak betul…
Pesta Tanglung tak betul…

ini pon GM kata....

Pilihan Raya tak betul…
PMUKM tak betul…
PPP tak betul…
Sistem Akademik tak betul…
Sistem tak betul…
SUKSIS tak betul…
Syarat Pilihan raya tak betul…
Timb. Menteri tak betul…
Timb. Pengetua tak betul…
TNC tak betul…
VC tak betul…
YDP tak betul…
Jadi...kalau semua salah.....GM sahaja ke yang betul?????
fikir-fikir kan lah..

76 Response to "MUHASABAH DIRI"

.
gravatar
Fireroll Says....

apa sebab dan punca untuk kita memilih yang betul? pastikah mereka betul?! dan jangan jadikan yang betul itu bergerak menjurus kepada yang tak betul?!

betulkah kita perlu mengundi yang menyalahkan orang lain dan menganggap dia betul? adakah betul atau kebetulan sahaja?!

.
gravatar
cahaya... Says....

ha tau xpe, memang byk yg xbetul...jom kite lihat sape yg kene:

1.apa yg korg wat xmenepati seperti mana yg Islam suruh 100%. cth,hari keluarga kolej...mau xmau mesti ade benda maksiat.perlu korg ingat matlamat xmenghalalkan cara. walaupun de ceramah agma ke ape ke yg 'islamic', tapi maksiat tetap berlangsung gak kn??...salahke kitorg kata xbetul???cth terdekat lg, de sebuah kolej kediaman yg bakal melangsungkan pertandingan ratu & karaoke.nk cari wakil prgkt klej kot...isk3..pastu jemput plak penceramah tkenal tanahair.bagusla ingat jugak pd ustaz & ustazah ni. skurang2nye leh bg tips2 bguna utk sm2 kita beramal.ye x?tp jgnla campur-gaul abis benda yg suci n xsuci...ok?
salahkah kitorg kata xbetul????jawab ckit...

2.cuba tgok kwn2 pompuan korg sdiri.ramai ke ckit yg bpakaian xmnutup aurat.kdg2 smp nk naik buta tgok hiasan2 kwn2 korg tu.ingat-ingat ckit api tu panas membakar, bukannya sejuk lagi mendinginkan.ktorg ni bukannye ape, just nk mengingatkan sbb kitorg syg ngn korg.xnak korg wat benda2 yg mendatangkan murka Allah. bala yg Allah nk turunkan bukn pd yg wat salah je tp yg xbsalah pun kena gak tau.hidup ni just sementara.1 hari nnt kita semua kn mati,xtau byk mana amln kite.hrp2nye,korang tahu apa yg sedang korang buat.bukan hanya mengikut telunjuk orang lain.

* harap2nye moh ler kita sama2 renungkan.salah ke tak klu kitorg kata apa yg korg wat banyak yg xbetul?kembalilah kepada Allah.tinggalkan perkara2 yg berunsurkan maksiat.moh ler kita sama2 meningkatkan amal kita kepada Allah dengan cara yang betul dan benar di sisi Islam.

* ingat...!!!ANDA MAMPU MENGUBAHNYA...!!!

.
gravatar
cahaya... Says....

jemputla lawat gm-ukm.blogspot.com, dah la best..meriah plak tu...xngantuk...huhuhu

.
gravatar
Khairul Anuar Mat lazim Says....

dulu pernah dgr...Palapes xleh bertanding dlm PRK @ Pemilihan MPP,tp tahun ni,kolej sdri plak yg hntar cz xde calon yg nk sukarela.huuhhhhu,tp xde rezki plak cz tersalah isi borang..chayyok2... Berani untuk BERUBAH

.
gravatar
SARFAMS Says....

Salam Blogger,

TAHNIAH sbb dah ada blog yg ramai ternanti-nanti.

Link dgn blog saya kalau sudi.

Berani untuk BERUBAH!!!

Ikhlas,

Sarfarizmal Bin Md Saad
U2.24-Umum (no.10)

.
gravatar
pendidikan Says....

kepada CAHAYA...Saya amat bersetuju dan seterusnya mendukung kata-kata saudari/a yang mengambil pendekatan AGAMA dalam menyoroti setiap tindakan dan perihal aktiviti yang sebelum ini dilaksanakan oleh ASPIRASI. Hal ini yang dikatakan sebagai cara hidup sebenar berlandaskan agama.

Harus diingat wahai saudaraku Cahaya, bukahkah GMUKM dan ASPIRASI itu ” Manusia”? Manusia itu penuh dengan kelemahan yang batil? Adakah ANDA fikir Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) di bawah GMUKM dapat menutup segala kelemahan MANUSIA? Adakah anda fikir bahawa GMUKM itu MALAIKAT yang penuh dengan LAMBAKKAN SIFAT MAHMUDAH dalam diri mereka semua? Adakah anda fikir dengan bermodalkan PENDEKATAN AGAMA yang dibawa oleh GMUKM dapat menjadikan UKM ini sebagai GEDUNG MENGHASILKAN MANUSIA yang sempurna dan dijanjikan ALLAH SWT nikmat SYURGA pada hari akhirat kelak? Ya, mungkin ada yang PANDAI MENJAWAB dengan berkata bahawa ,sekurang-kurangnya GMUKM mempunyai MATLAMAT DAN NIAT untuk memakmurkan UKM dan seterusnya membawa UKM ke jalan AGAMA. Sememangnya BENAR dengan hanya mempunyai niat sudah cukup besar ganjarannya di sisi ALLAH SWT. Namun adakah dengan bermodalkan MATLAMAT dan NIAT sudah CUKUP untuk KITA menghambakan diri kepada GMUKM? Adakah ASPIRASI begitu JAHIL dan ANGKUH sehinggakan tidak ada NIAT DAN MATLAMAT untuk mendekatkan diri ke jalan ALLAH SWT? Ingatlah wahai saudaraku sekalian, ASPIRASI dan GMUKM adalah dua entiti yang mempunyai pengikut saudara seagama kita! Janganlah bermain SENTIMEN agama, nescaya buruk padahnya. Nauzubillah….!! Wallahualam..

FAKULTI UNDANG-UNDANG / 10-01-2009

.
gravatar
nur Says....

salam..tahniah buat aspirasi krn berjaya menghasilkan blog ini walaupun bolehlah dikatakan masih merangkak-rangkak seperti 'bayi yang suci bersih' yang baru dilahirkan berbanding dengan GMUKM yang megah bagaikan kuda yang gagah berlari walaupun 'tempang kakinya' dek meniti 'titian yang luput sudah dimamah anai2' ..
kepada cahaya..kwn2 pompuan kitorg yg telah memakai pakaian 'mencolok mata' hingga membuatkan mata-mata 'kamu' naik buta dek hiasan2 yang dipakainya antaranya adalah 'saudara2ku' yang juga merupakan 'saudara2mu' juga..adakah itu 'salah' ASPIRASI 'ku'?...mungkin kerana kami tidak menegurnya..tetapi bukan kerana kamu wahai GMUKM juga?????????????????????????????????????????????????????????yang kononnya memperjuangkan parti 'kebanggaan' kamu atas lesen 'agama'???Maka tegurlah mereka yang telah membuat kamu naik buta dek hiasan2 serta pakaian2 yang 'mencolok mata'...tegurlah mereka kerana Allah...bukan kerana kamu berwarna UNGU..bukan kerana kamu bertudung labuh..bukan kerana kamu memakai kopiah..bukan kerana kamu bermisai ataupun berjanggut lebat,, janganlah memalingkan wajah,mahupun mencebikkan bibir, apatah lagi mem'post'kan komen kamu di blog ASPIRASI KESAYANGANKU ini.. wahai kamu yang terkenal dengan personaliti 'soleh' dan 'solehah'..apatah lagi penuh dengan 'ilmu' keagamaan di dada..
Wahai 'CAHAYA' mahupun RAHAZA.. bercakaplah selayaknya kamu barisan mahasiswa/mahasiswi universiti...bukannya seperti pelajar tadika..mahupun 'pelajar' jalanan...
sekian..

.
gravatar
Palapes Says....

kpd FAKULTI UNDANG-UNDANG
jgnla bmain sentimen fakulti disini..sy pon warga FUU.mudah je jawapan bg persoalan diatas.cahaya xperlu jwb..abg tolong jwbkn ye..

1.bukahkah GMUKM dan ASPIRASI itu ” Manusia”? Manusia itu penuh dengan kelemahan yang batil?

=TEPAT SEKALI!! semua manusia lemah dan lalai...semua Insan itu sama dcc ALLAH yg membezakannye hnyalah TAQWA.TAQWA kpd ALLAH means TAKUT kpd ALLAH.tkut kpd ALLAH means AMAR MAARUF NAHI MUNGKAR means menyuruh kpd yg baik mcegah kpd yg xbaik..(pertandingan ratu&karaoke tu kategori apa?)

2.Adakah ANDA fikir Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) di bawah GMUKM dapat menutup segala kelemahan MANUSIA?

=xmungkin MPP GMUKM dpt menutup kelemahan manusia...TETAPI!
MGKIN dpt menggalakkan manusia myedari apakah kelemahan dan menjauhi segala kelemahan manusia...apakah kelemahan manusia?perkara yg disukai nafsu dan dibenci oleh akal dan iman...mgkin mganjurkan program2 yg mendekatkn diri kpd ALLAH spt Qiamulail,ptndingan nasyid yg memuji ALLAH,Program ilmiah,tazkirah,forum akademik,bengkel &kempen menutup aurat & sbgainya.

3.Adakah anda fikir bahawa GMUKM itu MALAIKAT yang penuh dengan LAMBAKKAN SIFAT MAHMUDAH dalam diri mereka semua?

=TIDAK!GMUKM hnyalah nama pgerakan pndokongnya manusia yg lemah(rujuk no.1)apa yg membezakan GMUKM & aspirasi mgkin hnyalah falsafah perjuangan & pembawakan budaya yg ingin dibawa yg berlainan.

4.Adakah anda fikir dengan bermodalkan PENDEKATAN AGAMA yang dibawa oleh GMUKM dapat menjadikan UKM ini sebagai GEDUNG MENGHASILKAN MANUSIA yang sempurna dan dijanjikan ALLAH SWT nikmat SYURGA pada hari akhirat kelak?

=YA! INSYAALLAH..sbagaimana yg anda tahu ISLAM itu SEMPURNA & CARA HIDUP..ALLAH sendiri telah redha dgn ISLAM sbgai agama...FIRMAN ALLAH: pada hari ini telah Aku sempurnakan agama kamu dan telah aku cukupkan nikmatKu keatas kamu dan Aku REDHA ISLAM sbagai Agama kamu...(ustaz saya xingat surah dan ayat brp.tlg tuliskn ye)
perlu ditegaskn disini..pendekatan agama adalah pendekatan yg terbaik!kembali kpd agama adalah penyelesai yg tbaik.sya AMAT YAKIN DGN ISLAM..adakah anda tidak yakin dgn agama anda anuti sendiri?sila muhasabah kembali...
syurga dan neraka itu HAK ALLAH..jnji ALLAH ADALAH BENAR.FIRMAN ALLAH : sesungguhnya berjayalah orng2 yg beriman.(ustaz saya xingat surah dan ayat brp.tlg tuliskn ye)berjaya bg org mukmin spt kita semua adalah mendapat keredhaan Allah dan kesudahan yg baik.saya amat yakin ANDA juga ingin masuk syurga Allah..

5.adakah dengan bermodalkan MATLAMAT dan NIAT sudah CUKUP untuk KITA menghambakan diri kepada GMUKM?

=spt yg dickpkn td...GMUKM hnyalah pergerakan.tetapi bersungguh2 untuk merealisasikan MATLAMAT dan NIAT menuntut suatu pergerakan yg sistematik dan berkesan selaras dgn medium yg disediakan oleh UKM iaitu melalui PRK.jika aspirasi sudi untuk turut serta merealisasikan.. "Ya, mungkin ada yang PANDAI MENJAWAB dengan berkata bahawa ,sekurang-kurangnya GMUKM mempunyai MATLAMAT DAN NIAT untuk memakmurkan UKM dan seterusnya membawa UKM ke jalan AGAMA. Sememangnya BENAR dengan hanya mempunyai niat sudah cukup besar ganjarannya di sisi ALLAH SWT."
GMUKM akn menjadi pendokong terkuat bg Aspirasi.(saya sendiri akn bersungguh2 membantu dgn keupayaan yg ada)supaya kita sama2 memakmurkan UKM dan seterusnya membawa UKM ke jalan AGAMA.

GMUKM sy lihat sudah tidak relevan lg pd ketika itu!!!Aspirasi shj sudah ckup.

biar apapun nma pergerakan....yg penting MATLAMAT dan NIAT untuk meletakkan AGAMA ISLAM sbgai cara hidup utk mnuju keredhaan ALLAH.

TEGAS,sya dan seluruh warga GMUKM tidak pernah menghambakan diri kepada GMUKM..kami hnya mghambakan diri kepada Allah!!GMUKM hnyalah pergerakan kami utk merealisasikn MATLAMAT dan NIAT untuk meletakkan AGAMA ISLAM sbgai cara hidup utk mnuju keredhaan ALLAH di UKM yg tcinta ini.

6.Adakah ASPIRASI begitu JAHIL dan ANGKUH sehinggakan tidak ada NIAT DAN MATLAMAT untuk mendekatkan diri ke jalan ALLAH SWT?

TIDAK!mungkin Aspirasi tidak egitu JAHIL dan ANGKUH sehinggakan tidak ada NIAT DAN MATLAMAT untuk mendekatkan diri ke jalan ALLAH SWT....CUMA setakat ini pendekatan yg dibawa oleh Aspirasi tidak kena dgn NIAT DAN MATLAMAT untuk mendekatkan diri ke jalan ALLAH.ini dilihat melalui progrm yg telah diadakan spt pertandingan ratu&karaoke,konsert pesta konvo,ratu kebaya dll..

adakah program yg diadakan dan seumpama ini dpt mendekatkan diri ke jalan ALLAH?

sila kemukakn kemusykilan anda lg..insyallah sebagai SAUDARA SEAGAMA sy akn sedaya upaya membantu.lgpn kita 1 fak.

ikhlas dr penyokong pergerakan yg mendekatkan diri ke jalan ALLAH..

.
gravatar
hantusoleh Says....

salam...

saya sokong ngan nur said...

nak tanya cahaya...bukan kah Allah sebut muslim itu bersaudara...adakah saudara tidak menegur saudaranya??adakah saudara dipisahkan oleh ideologi???atau anda mengganggap kami bukan muslim???ataupun anda rase anda sudah tidak muslim???

nak tanye la cahaya...kenapa ideologi anda hanya mementingkan kepentingan sendiri???anda kate anda berjuang demi agama...kenapa anda memperjudikan agama untuk kepentingan sendiri??kenapa anda semua MENGKHIANATI BANGSA???adakah anda ketagih untuk mendapat kuasa sehingga sanggup memperjudikan agama dan khianati bangsa???!!!

anda cakap berjuang demi agama...tetapi...anda buat fitnah sana sini..langgar hukum agama...anda jatuhkan hukum kepada org lain...adakah fitnah itu satu yg tidak dosa pada anda(atau da biase buat??)

.
gravatar
hantusoleh Says....

kepada palapes pula..

nak tanye...pesta konvo wat penuh dengan maksiat ke??bukankah berhibur itu tiada salahnya..adakah dengan membuat bakti kepada masyarakat diluar itu dikira ibadah???adakah konsert yg dianjurkan pesta konvo itu menjadi konsert yg bermaksiat??adakah seperti itu..??adakah anda dtg or sekadar berkata-kata???anda tahu atau tidak tentang program2 yg dianjurkan pesta konvo???jgn cakap selagi anda tidak tahu...

mampukah GMUKM utk memegang MPP setelah apa yg terjadi dengan 5 tahun lepas??semasa tampuk kepimpinan MAMPU sebelum ini...saya mendapati sekretariat pesta konvo yg diterajui oleh MAMPU ketika itu,tidak menyelesaikan hutang dengan sebuah syarikat swasta sehingga meninggalkan kesan buruk kepada mahasiswa sekarang...di situ kita dapat lihat dimanakah kredebiliti pimpinan ketika itu..dimanakah perginya duit2 sekretariat sehingga berhutang??

.
gravatar
hantusoleh Says....

kepada cahaya..

leh tak nyatakan apa yg betulnya GMUKM???

demonstrasi??menjatuhkan maruah dan nilai graduan ukm??fitnah???memperjudikan agama dan bangsa???

adakah semua ini dianggap betul dlm ideologi GMUKM???

.
gravatar
Palapes Says....

kpd hntu soleh

"demonstrasi??menjatuhkan maruah dan nilai graduan ukm??fitnah???memperjudikan agama dan bangsa???"

demontrasi apakah yg mnjatuhkan maruah?ad siswa siswi yg myertai demo itu berbogel kah?tetapi sy lihat mmg ramai ahli aspirasi yg berpakaian ttp berbogel..ntah sm 1 yg mnjatuhkan maruah mahasiswa.

"pesta konvo wat penuh dengan maksiat ke??bukankah berhibur itu tiada salahnya..adakah dengan membuat bakti kepada masyarakat diluar itu dikira ibadah???adakah konsert yg dianjurkan pesta konvo itu menjadi konsert yg bermaksiat??adakah seperti itu..??adakah anda dtg or sekadar berkata-kata???anda tahu atau tidak tentang program2 yg dianjurkan pesta konvo???jgn cakap selagi anda tidak tahu..."

pasal konsert...TIDAK dinafikan berhibur tiada salahnya.TETAPI hiburan jenis ap yg dibenarkan ISLAM? adakah konsert pesta konvo,kolej, yg diterajui jksa yg tdiri dr Aspirasi ini mengikut jenis hiburan yg dibenarkan ISLAM? jgn buat xtahu dan pura2 xtahu...anda soroti konsert konvo dll disini...kbnaran xkn tertutup dgn keegoan anda.

"mampukah GMUKM utk memegang MPP setelah apa yg terjadi dengan 5 tahun lepas??semasa tampuk kepimpinan MAMPU sebelum ini...saya mendapati sekretariat pesta konvo yg diterajui oleh MAMPU ketika itu,tidak menyelesaikan hutang dengan sebuah syarikat swasta sehingga meninggalkan kesan buruk kepada mahasiswa sekarang...di situ kita dapat lihat dimanakah kredebiliti pimpinan ketika itu..dimanakah perginya duit2 sekretariat sehingga berhutang??"

pasal hutang..saya pon ada dengar.mmg saya tidak setuju dgn MAMPU yg mjdi MPP 5thn lepas.(jika hal tersebut benar) jika benar MPP MAMPU ni korup.sila bw ke muka pgadilan.jika mmg tdapat hutang..knp xdibyar?MPP Aspirasi xnk tolong langsaikn ke?kata semua kita bersaudara..
kuasa n peruntukkan kewangan ditgn anda slm 5 thn ini.

sy yakin & percaya sekiranya hutang ini benar.MPP GMUKM yg akn memerintah msti myelesaikan hutang tsebut.jika tidk berbuat demikian.sy sbgi penyokng GMUKM akn menafikan kebolehan anda memerintah lg pd sesi akn datang.MOHON PENJELASAN MN2 AHLI MPP DAHULU berhubung isu ini!!

ikhlas dr sy..mengapa sy myatakn sokongan kpd GMUKM...hnyalah perpaksikan NIAT DAN MATLAMAT GMUKM untuk mendekatkan diri ke jalan ALLAH SWT dibumi UKM yg tcinta ini!

"bukan kah Allah sebut muslim itu bersaudara...adakah saudara tidak menegur saudaranya??adakah saudara dipisahkan oleh ideologi???atau anda mengganggap kami bukan muslim???ataupun anda rase anda sudah tidak muslim??"

isu teguran kepada saudara seagama...kita semua wajib menegur SEMUA saudara seISLAM kita.berbalik kpd prinsip AMAR MAARUF NAHI MUNGKAR.adakah anda tidak tahu kewajipan sebagai seorang ISLAM?

"kenapa ideologi anda hanya mementingkan kepentingan sendiri???anda kate anda berjuang demi agama...kenapa anda memperjudikan agama untuk kepentingan sendiri??kenapa anda semua MENGKHIANATI BANGSA???adakah anda ketagih untuk mendapat kuasa sehingga sanggup memperjudikan agama dan khianati bangsa???!!!"

apakah bentuk perjuangan GMUKM utk kepentingan sendiri?memperjudikan agama untuk kepentingan sendiri? sya sbgai pnyokong tidak nmpak hal ini blaku dlm GMUKM.boleh anda nyatakan ap yg dimksudkn?harap sgt2!!

"kenapa anda semua MENGKHIANATI BANGSA???adakah anda ketagih untuk mendapat kuasa sehingga sanggup memperjudikan agama dan khianati bangsa???!!!"

apakah bentuk pengkhianatan bngsa yg GMUKM lakukan?sy pon tidak arif dlm hal ini.sila beri penerangan.jgn ckp membuta tuli tnp fakta.

Islam tidak mncegah berkerjasma dgn bukan Islam ats perkara kebaikan n kebajikan.sila rujuk ustz anda utk kepastian.Rasulullah sendiri menjaga kebajikan n kselamatan org kafir yg dinyatakan dlm sabda baginda: "bargsiapa yg menyakiti kafir dzimmi sesungguhnya dia myakiti aku."rujuk ustaz utk kepastian.firman Allah: "bertolong-tolonglah kamu dlm pkara kbajikan dan taqwa jgn bertolong-tolongan dlm pkara dosa dan permusuhan"(ustaz saya xingat surah dan ayat brp.tlg tuliskn ye)

disini kebajikan n keselamatan tidak terhad kpd umt Islam ttp jg bukan Islam.
apakah kafir dzimmi? kafir dzimmi adalah bukan islam yg tidak menyatakan peperangan kpd Islam dan tunduk kpd sistem Islam.

persoalannya....adakah bukan Islam dUKM ini memerangi ISLAM?

sila nyatakn jawapan setiap persoalan saya.
sy yakin GMUKM bukanlah bermusuhan dgn Aspirasi & tidak mlncarkn peperangan thdp Aspirasi.kita ttp saudara seislam wlpn ideologi perjuangan bbeza.knyataan yg tidak mungkin diubah.

Matlamat kita sama...ingin mbawa kbaikan kpd mahasiswa/wi dUKM cuma mgkin pendekatan kita berbeza.

ikhlas dr penyokong pergerakan yg mendekatkan diri ke jalan ALLAH..

.
gravatar
sarfarizmalsaad Says....

UNDILAH CALON ASPIRASI ANDA...

CALON UMUM TAHUN 1&2 NOMBOR 5,7,8,9,10,11...

CALON-CALON INI TELAH BERSEDIA 100% BERSEDIA ZAHIR BATIN UNTUK BERGELAR AHLI MPP UKM DAN BEKERJA UNTUK MAHASISWA/I SEMUANYA...

aSpirasi KKM

.
gravatar
Anonymous Says....

kesian korang gaduh2 tak habes2...melayu sama melayu..islam sama islam...bangsa lain gelak je tgk kita....

.
gravatar
Anonymous Says....

tidak perlu salah menyalahkan org lain...
tidak semstinye tidak bertudung itu jahat...dan x semestinye yg bertudung labuh litup itu baik sangat...hanya cermin diri sendiri...nak bergaduh pon tak guna...

.
gravatar
Anonymous Says....

btol 2!!!
nta paper la orang mlayu kita skg...
cemane nk maju??

.
gravatar
Anonymous Says....

aspirasi yang mantap...
undilah calon aspirasi anda!!!

.
gravatar
Anonymous Says....

haaaaaa...
kalo wat salah tu...
jgn la berselindung disebalik kemuliaan agama...
pikir2 la sendri...

.
gravatar
pendidikan Says....

Assalamualaikum wbt & Salam perpaduan,
Kepada saudaraku PALAPES yang juga dari fakultiku yang tercinta, FAKULTI UNDANG-UNDANG . Sukanya saya memberi komentar balas terhadap segala penghujahan yang dibawakan oleh saudara. Saudara menghujahkan bahawa saya bermain sentimen Fakulti seperti mana berikut:
“jgnla bmain sentimen fakulti disini..sy pon warga FUU.mudah je jawapan bg persoalan diatas.cahaya xperlu jwb..abg tolong jwbkn ye..”
Saya tertanya-tanya, apakah yang dimaksudkan dengan sentimen Fakulti? Adakah dengan cara ini memberikan kelebihan terhadap saudara dalam dalam usaha membidas komentar yang dibawa oleh saudara? Mungkin saudara beranggapan bahawa saya ini pengikut ASPIRASI sehinggakan saudara menjadikan saya sebagai pihak lawan saudara. Pemikiran jenis apakah ini? Adakah dengan memberikan idea dan buah fikiran sebegini menjadikan saya sebagai pihak lawan saudara? Jelas, pemikiran saudara masih jumut sehinggakan gagal mengkodifikasikan maksud sebenar komentar yang dipelopori oleh saya. Niat murni yang disulami keikhlasan diri saya dalam memberikan komentar nampaknya sedikit sebanyak diragui oleh manusia seperti saudara, yang penuh dengan anggapan buruk. Manusia jenis apakah ini? Mungkin jika saya mengatakan saya adalah pengikut GMUKM, barulah saudara berpihak kepada saya. Nampaknya saudara hanya bermain kata-kata, mengaburkan orang ramai dengan kemahiran saudara memberikan autoriti yang tidak ada “citation” surahnya. Saudara hanya berpaksikan bahawa diri saudara suci dan penuh dengan kemahiran beragama. Jika saya mengatakan saya adalah ULAMA, mungkin tidak terjadi bidasan yang dibawakan oleh saudara kerana berdasarkan hujah saudara saya mendapati bahawa saudara lebih banyak bermain dengan sentiment agama DALAM MENCAPAI MAKSUD SEBENAR KEHENDAK DAN IMPIAN SAUDARA.
Seterusnya, saudara nampaknya sempat lagi bersenario dengan saudari cahaya (perempuan, kalau lelaki mcm mana?) dengan mengungkapkan:
“……abg tolong jwbkn ye..”
Kata-kata dengan nada godaan bertujuan untuk mencuri tumpuan saudari cahaya. Terpulanglah kepada saudari cahaya untuk jatuh cinta selepas ini.
1) xmungkin MPP GMUKM dpt menutup kelemahan manusia...TETAPI!
MGKIN dpt menggalakkan manusia myedari apakah kelemahan dan menjauhi segala kelemahan manusia...apakah kelemahan manusia?perkara yg disukai nafsu dan dibenci oleh akal dan iman...mgkin mganjurkan program2 yg mendekatkn diri kpd ALLAH spt Qiamulail,ptndingan nasyid yg memuji ALLAH,Program ilmiah,tazkirah,forum akademik,bengkel &kempen menutup aurat & sbgainya.

Alhamdulillah saudara bersetuju bahawa MPP dibawah GMUKM SEMEMANGNAYA tidak mungkin menutup kelemahan manusia. Sudah cukup untuk saya mengatakan bahawa suadara sedar dan berdiri di bumi yang nyata. Dari pandangan suadara, saudara beranggapan bahawa MPP dibawah GMUKM dapat menyedarkan manusia dan menjauhi kelemahan manusia? Alhamdulillah, syukur, sekurang-kurangnya pengikut GMUKM seperti saudara mrmpunysi impian yang tinggi menggunung. Namun nampaknya saudara tidak begitu yakin dengan pendirian saudara.Pandangan saudara boleh diragukan mamandangkan bahawa saudara mengatakan “MGKIN dpt menggalakkan manusia…” Frasa kata MUNGKIN nampaknya membuktikan bahawa diri saudara tidak yakin dengan perjuangan yang dibawa oleh GMUKM. Sekali lagi saya mengingatkan saudara jangan berpura-pura bersifat alim seperti para ulama. Cermin diri saudara (juga menasihati diri saya sendiri). Harus diingat saudara, tanah air tercinta kita ini bukan sahaja dihuni oleh satu agama. Bahkan pelbagai agama, budaya, bangasa dan keturunan. Kita bukan Arab Saudi yang hanya boleh menganjurkan semua acara berkonsepkan agama. Juga, bukan NIAT saya untuk menggalakkan aktiviti yang bertentangan agama jauh lagi memesongkan aqidah sesiapa jua. Pada zaman Rasulullah s.a.w, ketika piagam madinah dibentuk, Rasulullah juga member kebebasan yang ADA BATASNYA kepada orang yang tidak berpaling kepada islam. Saudara mengganggap program yang dianjurkan ASPIRASI bermotif dan bertemakan KEMAKSIATAN. Tuduhan yang lancang itu wahai saudaraku!!! Jangan fitnah sebarangan. Semoga Allah mengampunkan DOSA-DOSA SAUDARA, JUGA DIRI SAYA YANG SERBA LEMAH INI. Jika benar perjuangan GMUKM, ingin sekali saya melihat PROGRAM YANG SAMA RATA dan tidak BERKIBLATKAN KEGIATAN KEMAKSIATAN kepada rakan-rakan yang BUKAN beragama islam. Saya mencabar program tersebut agar ia mendapat sambutan oleh warga UKM yang bukan beragama islam. Mampukah? Saya akan setia menunggu dan melihat sehingga akhir riwayat hidup saya…

2) TIDAK!GMUKM hnyalah nama pgerakan pndokongnya manusia yg lemah(rujuk no.1)apa yg membezakan GMUKM & aspirasi mgkin hnyalah falsafah perjuangan & pembawakan budaya yg ingin dibawa yg berlainan.

Saudaraku palapes, saya gembira dengan jawapan saudara bahawa GMUKM itu bukanlah MALAIKAT! Alhamdulillah. Ingin sekali saya menambah adakah falsafah ASPIRASI yang juga terdiri pengikut beragama islam mahukan pembawakan budaya yang serong? Seolah-olah pengikut ASPIRASI ini JAHIL dengan perihal AGAMA sehinggakan tiada PERJUANGAN BERLANDASKAN AGAMA. Jangan bersangka buruk wahai saudaraku! Mereka juga saudara seagama kamu yang cintakan AGAMA YANG SUCI DAN BERKEHENDAKAN ISLAM TERUS MEKAR DI BUMI ALLAH SWT INI.


3) TEGAS,sya dan seluruh warga GMUKM tidak pernah menghambakan diri kepada GMUKM..kami hnya mghambakan diri kepada Allah!!GMUKM hnyalah pergerakan kami utk merealisasikn MATLAMAT dan NIAT untuk meletakkan AGAMA ISLAM sbgai cara hidup utk mnuju keredhaan ALLAH di UKM yg tcinta ini

Saya berpuas hati dengan jawapan saudara Palapes. Sememangnya kita Manusia Hamba kepada TUHAN yang satu. Soalan saya adakah pergerakan dibawah ASPIRASI bermakna bukan bertujuan untuk merealisasikan MATLAMAT & NIAT untuk meletakkan AGAMA ISLAM sebagai cara hidup? Begitu hina warga ASPIRASI sehinggakan dituduh sedemikian rupa..

4) CUMA setakat ini pendekatan yg dibawa oleh Aspirasi tidak kena dgn NIAT DAN MATLAMAT untuk mendekatkan diri ke jalan ALLAH.ini dilihat melalui progrm yg telah diadakan spt pertandingan ratu&karaoke,konsert pesta konvo,ratu kebaya dll..

Program apakah yang perlu dan harus dijalankan oleh MPP dibawah GMUKM? Adakah dengan pertandingan nasyid oleh rakan-rakan berbangsa cina dan india? Harus diingat, kadangkala niat mereka baik untuk menjana pendapatan. Saya tidak mahu menuduh saudara dengan tuduhan klise seperti “ fikiran kolot” “kampung” atau sebagainya kerana ia seolah-olah menidakkan seruan Allah SWT. Namun yakinlah wahai saudaraku palapes, saya TIDAK MEMIHAK KEPADA GMUKM MAHUPUN ASPIRASI. Niat saya hanyalah mahu mencari kebenaran yang hakiki.

Bukan juga NIAT SAYA untuk bermain sentiment AGAMA namun KEADAAN YANG DITIMBULKAN oleh saudara memaksa diri saya berbuat demikian. Sekali lagi saya memohon MAAF jika saya melakukan kesalahan.

-SUBURKAN AMALAN DEMOKRASI!!!-

FUU
Wassalam.

.
gravatar
GGMM Says....

igt palapes bagus sangat ke???bangang lg adalah...hahahahah...suma bangang...aku je yg pandai...hahahha

.
gravatar
Palapes Says....

klu stakat ucapan “jgnla bmain sentimen fakulti disini..sy pon warga FUU.mudah je jawapan bg persoalan diatas.cahaya xperlu jwb..abg tolong jwbkn ye..”

Seterusnya, saudara nampaknya sempat lagi bersenario dengan saudari cahaya (perempuan, kalau lelaki mcm mana?) dengan mengungkapkan:
“……abg tolong jwbkn ye..”
Kata-kata dengan nada godaan bertujuan untuk mencuri tumpuan saudari cahaya. Terpulanglah kepada saudari cahaya untuk jatuh cinta selepas ini."

anda jdkn isu remeh lain anda perlu cari n jdkn isu...sy rsa xde keperluan mnjawb dgn pkr sdemikian.ambil yg pnting dr sy utk kongsi bsama..bergurau yg tidk melampau x salahkn cik@en.cahaya?

perkara2 pnting yg perlu sy jwb..

"Mungkin saudara beranggapan bahawa saya ini pengikut ASPIRASI sehinggakan saudara menjadikan saya sebagai pihak lawan saudara. Pemikiran jenis apakah ini?"

sy xpernah mgatakan anda AS @ GM..sila rujuk apa yg sy telah tulis.
sy tidak myatakan permusuhan dgn saudara.tp sy hnya mjawab persoalan yg diutarakn oleh saudara.rujuk kembali.
wlw ap pn pggn anda sy rsa xpnting.tp ap yg anda lontarkn dsni mjd asas perbincgn kita.

xsemestinya jika sy mgatakan sya ID palapes n fuu sy ini benar2 palapes n wrga fuu?perlu anda ingt itu.


Adakah dengan memberikan idea dan buah fikiran sebegini menjadikan saya sebagai pihak lawan saudara? Jelas, pemikiran saudara masih jumut sehinggakan gagal mengkodifikasikan maksud sebenar komentar yang dipelopori oleh saya. Niat murni yang disulami keikhlasan diri saya dalam memberikan komentar nampaknya sedikit sebanyak diragui oleh manusia seperti saudara, yang penuh dengan anggapan buruk. Manusia jenis apakah ini? Mungkin jika saya mengatakan saya adalah pengikut GMUKM, barulah saudara berpihak kepada saya."


anda nmpknya sungguh beremosi...jgnla pnerangan ilmu sy disalah tfsir.GM n AS bukan bmusuhan.xde sape yg mlncrkn perang.rujuk kembali penulisan sy.sila teliti dgn lebih baik lg.anda nmpknya terlepas pndg diselubungi oleh emosi anda.
anda terlalu mudah mgklasifikasikan org..mgkin begitu layak utk bbuat begitu..jk anda yakin begitu..silalah.lakukan ap yg anda yakini.itu hak anda.

sy hny manusia yg lemah..xde ap2 kelebihan.yg hnya berjuang utk melihat UKM mjd lebih baik dr sekarg.ISLAM adalah paksi perjuangan sy.sy myokong mn2 pergerakn yg ingin mndaulatkan ISLAM.ini prinsip yg sy amat yakini.

"autoriti yang tidak ada “citation” surahnya." sila rujuk ustaz anda.krn ayat2 ini dlm hafalan sya.sy hafal matan arabnya.sy yakin ianya dlm surah AlQuran.begitu jg hadist yg di ctatkn.mf krn tidak mncatatkn citation surah.ini kelemahan hafalan sy.tp sy tidak meletak ayat @hdist yg salah.Wallahi ayt itu n hadist itu benar spt dlm tulisan AlQuran n Hdist sy tidk mdustakn ia sedikit pon.SILA RUJUK USTZ YG ANDA PERCAYAI TNYAKN AYT INI jk rgu kpd sy.

"Saudara hanya berpaksikan bahawa diri saudara suci dan penuh dengan kemahiran beragama. Jika saya mengatakan saya adalah ULAMA, mungkin tidak terjadi bidasan yang dibawakan oleh saudara kerana berdasarkan hujah saudara saya mendapati"

hadist rasulullah: telah aku tinggalkan kpd kamu 2 pkr..kmu tidak akn sesat selgmn kmu perpegang dgnya..kitabullah dan sunnah rasulullah.

mungkin anda myangka sy mereka2 hadist ini..sila rujuk ustaz anda utk kepastian.
MURTAD JIKA SYA MGADAKAN HDIST RASUL S.AW DAN ALQURAN INI PEGNGAN SY SBGAI MUSLIM!!

"bahawa saudara lebih banyak bermain dengan sentiment agama DALAM MENCAPAI MAKSUD SEBENAR KEHENDAK DAN IMPIAN SAUDARA."

impian sy hnya 1 utk mndaulatkn ISLAM.maksud sy hny 1, mberi pnerangan n bkongsi ilmu agama yg bnr2 sy yakini.

"Namun nampaknya saudara tidak begitu yakin dengan pendirian saudara.Pandangan saudara boleh diragukan mamandangkan bahawa saudara mengatakan “MGKIN dpt menggalakkan manusia…”

mmg sy mgatakn MGKIN...bpaksikan kmbali kta2 sy.GMUKM hnyalah nama pgerakan pndokongnya manusia yg lemah.kita xkan tahu ap yg blaku bila GMUKM mjd MPP.ke arh lbh baikkah?@ lebih buruk?namun setakt hari ini,sy berpendapat GMUKM komited kepada keagamaan,kebajikan dan keilmuan.

sy hnya menyokong kpd yg baik.klu GMUKM gagal mjdikn UKM ke jln dredhai ALLAH sy tidak ragu2 menolak GMUKM n mcri pergerakn yg betul2 komited utk ISLAM.Jelas?

"Harus diingat saudara, tanah air tercinta kita ini bukan sahaja dihuni oleh satu agama. Bahkan pelbagai agama, budaya, bangasa dan keturunan."

betul kita hidup berlainan agama.

"Kita bukan Arab Saudi yang hanya boleh menganjurkan semua acara berkonsepkan agama."

Arab Saudi pn x 100% muslim.n mrk jga mgnjurkn acara xbteraskn keagamaan.fakta anda salah.

"Juga, bukan NIAT saya untuk menggalakkan aktiviti yang bertentangan agama jauh lagi memesongkan aqidah sesiapa jua."

bagus niat sudara..mgkin saudara xbniat bgitu.tp ap yg blaku adalah sbaliknya.anda melalaikn manusia dr mgingati Allah.dgn progrm yg sy telah nyatakn.

"Pada zaman Rasulullah s.a.w, ketika piagam madinah dibentuk, Rasulullah juga member kebebasan yang ADA BATASNYA kepada orang yang tidak berpaling kepada islam."

tepat sekali fakta ini.hiburan yg dibenarkn juga diadakn.tp..konsert n tarian wanita pesta konvo dibenarkn ISLAM ke?

"Saudara mengganggap program yang dianjurkan ASPIRASI bermotif dan bertemakan KEMAKSIATAN."

program karaoke n ptndingan ratu tu bukan kearah kemaksiatan ke?adakh sy slh anggp maksiat n kebenaran?

"Jika benar perjuangan GMUKM, ingin sekali saya melihat PROGRAM YANG SAMA RATA dan tidak BERKIBLATKAN KEGIATAN KEMAKSIATAN kepada rakan-rakan yang BUKAN beragama islam."

kita sm2 BERUBAH pd PRK kali ini.sm2 lihat ap GMUKM bt.prinsip sy dlm myokong GMUKM ni telah sy nyatakn diatas.

"Seolah-olah pengikut ASPIRASI ini JAHIL dengan perihal AGAMA sehinggakan tiada PERJUANGAN BERLANDASKAN AGAMA. Jangan bersangka buruk wahai saudaraku! Mereka juga saudara seagama kamu yang cintakan AGAMA YANG SUCI DAN BERKEHENDAKAN ISLAM TERUS MEKAR DI BUMI ALLAH SWT INI."

sy meneliti dr ap yg telah dilakukn oleh MPP aspirasi bdsrkn progrm yg diadakan.progrm spt yg sy tlh nyatakn.sy xnmpk pula hsrt MPP aspirasi yg cintakn agama.mmg ada yg baik..knp byk sgt yg xbaik..1x ceramah agama..4 kali konsert,funfair,karaoke dll.

"Soalan saya adakah pergerakan dibawah ASPIRASI bermakna bukan bertujuan untuk merealisasikan MATLAMAT & NIAT untuk meletakkan AGAMA ISLAM sebagai cara hidup? Begitu hina warga ASPIRASI sehinggakan dituduh sedemikian rupa.."

pertama tiada yg mghina n dihina..klu benarlah aspirasi ukm nk mnjdikan ISLAM sbgi cara hidup.knp tiada proogram komited utk mggalakkn org ISLAM dUKM menutup aurat,mengikut etika bpakaian,mgadakan pgajian kitab2 dmsjid UKM.knp xde? da 5 thn memerintah UKM ni....

"Program apakah yang perlu dan harus dijalankan oleh MPP dibawah GMUKM? Adakah dengan pertandingan nasyid oleh rakan-rakan berbangsa cina dan india? Harus diingat, kadangkala niat mereka baik untuk menjana pendapatan. Saya tidak mahu menuduh saudara dengan tuduhan klise seperti “ fikiran kolot” “kampung” atau sebagainya kerana ia seolah-olah menidakkan seruan Allah SWT. Namun yakinlah wahai saudaraku palapes, saya TIDAK MEMIHAK KEPADA GMUKM MAHUPUN ASPIRASI. Niat saya hanyalah mahu mencari kebenaran yang hakiki."

org yg tidak berakal shj mnjalankn ptndingn nasyid memuji Allah bg org bukn Islam.
matlamat xmghalalkn cara.mencuri haram tp btujuan utk beri nfkah keluarga?boleh ke xleh?sila jawab.
SY LIHT YG MYERTAI AKTIVITI TSEBUT BUKN RMAI BUKAN ISLAM.TTP MELAYU YG MGAKU ISLAM..ANDA RENUNG KEMBALI YE.

" Saya tidak mahu menuduh saudara dengan tuduhan klise seperti “ fikiran kolot” “kampung” atau sebagainya kerana ia seolah-olah menidakkan seruan Allah SWT"

Islam myeru utk maju n Hadhari...tp adakh da ckup btamadun jk mjlis nyanyian,muzik yg melalaikn beleluasa?pakaian yg spt bbogel dimerata tpt.mbuka aurat seolah2 tiada salahnya sdg WAJIB menutup aurat bg muslim?sila jwb..

sya tidk bermain AGAMA ttpi AGAMA adlh ters hidup n pegangan sy.semua yg sy pcaya blndaskn agama.kta2 sy trt blndaskn agama.KRN SY SEORANG MUSLIM yg bsungguh2 utk mcari eredhaan Allah..insyaallah.

biar apapun nma pergerakan....yg penting MATLAMAT dan NIAT untuk meletakkan AGAMA ISLAM sbgai cara hidup utk mnuju keredhaan ALLAH.

++++byk persoalan sy saudara xjawab knp?+++xpentingkah?sy yakin amt pnting..++++

kita sama2 cari yg tbaik..
ikhlas dr penyokong pergerakan yg mendekatkan diri ke jalan ALLAH..

.
gravatar
KAWAN KO Says....

Cahaya said....

....2.cuba tgok kwn2 pompuan korg sdiri.ramai ke ckit yg bpakaian xmnutup aurat.kdg2 smp nk naik buta tgok hiasan2 kwn2 korg tu.ingat-ingat ckit api tu panas membakar, bukannya sejuk lagi mendinginkan.ktorg ni bukannye ape, just nk mengingatkan sbb kitorg syg ngn korg.xnak korg wat benda2 yg mendatangkan murka Allah. bala yg Allah nk turunkan bukn pd yg wat salah je tp yg xbsalah pun kena gak tau.hidup ni just sementara.1 hari nnt kita semua kn mati,xtau byk mana amln kite.hrp2nye,korang tahu apa yg sedang korang buat.bukan hanya mengikut telunjuk orang lain.

* harap2nye moh ler kita sama2 renungkan.salah ke tak klu kitorg kata apa yg korg wat banyak yg xbetul?kembalilah kepada Allah.tinggalkan perkara2 yg berunsurkan maksiat.moh ler kita sama2 meningkatkan amal kita kepada Allah dengan cara yang betul dan benar di sisi Islam.

* ingat...!!!ANDA MAMPU MENGUBAHNYA...!!!

January 10, 2009 12:04 AM

Salam Cahaya,

First, terima kasih sebab nasihatkan kami semua. Kami terima teguran itu dengan hati yang rendah. InsyaAllah kami akan cuba berubah ke arah kebaikan.

Tapi, dalam ko nasihat kan orang lain tu ada tak ko tengok-tengok 'orang-orang' ko? Ko tau tak ada budak-budak ko yang pakai tudung tutup sampai hujung kaki tu buat maksiat kat dewan kuliah FPI???? Kepala budak lelaki tu sampai masuk dalam baju budak perempuan tu?? Ko tau hal ni?? Kalau tak tau sila ambik tau!!

.
gravatar
hantusoleh Says....

"demontrasi apakah yg mnjatuhkan maruah?ad siswa siswi yg myertai demo itu berbogel kah?tetapi sy lihat mmg ramai ahli aspirasi yg berpakaian ttp berbogel..ntah sm 1 yg mnjatuhkan maruah mahasiswa."...

berbogel tu je ke jatuhkan maruah bangsa???korg tau tak..ngan perangai demonstrasi korang tu...nilai ukm kat syarikat luar jatuh tau tak...korg pk auku..auku...politik...itu pon sebab lembaga korang tu politik...mane korang tau dunia luar...

.
gravatar
hantusoleh Says....

"pasal hutang..saya pon ada dengar.mmg saya tidak setuju dgn MAMPU yg mjdi MPP 5thn lepas.(jika hal tersebut benar) jika benar MPP MAMPU ni korup.sila bw ke muka pgadilan.jika mmg tdapat hutang..knp xdibyar?MPP Aspirasi xnk tolong langsaikn ke?kata semua kita bersaudara..
kuasa n peruntukkan kewangan ditgn anda slm 5 thn ini."

owh..pasal nie baru nak ngaku saudara???abis yg korg maki hamun..fitnah sane sini...saudara???korg yg memecah belahkan bangsa..agama...korg jgn nak gunekan imej Islam...sedangkan korg sendiri menjana dosa...tlg la...

.
gravatar
hantusoleh Says....

"pasal konsert...TIDAK dinafikan berhibur tiada salahnya.TETAPI hiburan jenis ap yg dibenarkan ISLAM? adakah konsert pesta konvo,kolej, yg diterajui jksa yg tdiri dr Aspirasi ini mengikut jenis hiburan yg dibenarkan ISLAM? jgn buat xtahu dan pura2 xtahu...anda soroti konsert konvo dll disini...kbnaran xkn tertutup dgn keegoan anda."

sila tunjukkan dimana maksiat yg berlaku dlm konsert...kalu da penonton yg bermasalah...nape nak salahkan penganjur???atau anda tidak pernah menganjurkan program2 mega???

.
gravatar
hantusoleh Says....

"isu teguran kepada saudara seagama...kita semua wajib menegur SEMUA saudara seISLAM kita.berbalik kpd prinsip AMAR MAARUF NAHI MUNGKAR.adakah anda tidak tahu kewajipan sebagai seorang ISLAM?"

dgn apa carakah anda menegur???adakah dgn maki hamun???dgn hinaan??dengan memfitnah..jgn anda wat2 tak tau...kami ikuti fitnah2 anda dalam blog gmukm...fitnah pegawai2...fitnah saudara seagama...itukah perjaungan Islam yg anda bawa???

.
gravatar
hantusoleh Says....

"apakah bentuk perjuangan GMUKM utk kepentingan sendiri?memperjudikan agama untuk kepentingan sendiri? sya sbgai pnyokong tidak nmpak hal ini blaku dlm GMUKM.boleh anda nyatakan ap yg dimksudkn?harap sgt2!!"

anda jgn wat2 tak nampak atau tak paham...kami da kaji perjuangan anda dan lembaga di belakang anda...

.
gravatar
hantusoleh Says....

"apakah bentuk pengkhianatan bngsa yg GMUKM lakukan?sy pon tidak arif dlm hal ini.sila beri penerangan.jgn ckp membuta tuli tnp fakta."

saya nak tanye...anda perjuangkan penghapusan auku itu..anda dah kaji belom apa yg dlm auku??atau anda just nak mintak pelajar boleh nak join parti politik diluar kerana itu yg anda sedang lakukan???anda tau tak apa yg ada degnan auku???rujuk senior anda di FUU..yg sgt petah berkata2...sehingga tidak tahu apa yg diperjuangkan...berilmulah bila hendak berjuang...

.
gravatar
hantusoleh Says....

"Islam tidak mncegah berkerjasma dgn bukan Islam ats perkara kebaikan n kebajikan.sila rujuk ustz anda utk kepastian.Rasulullah sendiri menjaga kebajikan n kselamatan org kafir yg dinyatakan dlm sabda baginda: "bargsiapa yg menyakiti kafir dzimmi sesungguhnya dia myakiti aku."rujuk ustaz utk kepastian.firman Allah: "bertolong-tolonglah kamu dlm pkara kbajikan dan taqwa jgn bertolong-tolongan dlm pkara dosa dan permusuhan"(ustaz saya xingat surah dan ayat brp.tlg tuliskn ye)

disini kebajikan n keselamatan tidak terhad kpd umt Islam ttp jg bukan Islam.
apakah kafir dzimmi? kafir dzimmi adalah bukan islam yg tidak menyatakan peperangan kpd Islam dan tunduk kpd sistem Islam.

persoalannya....adakah bukan Islam dUKM ini memerangi ISLAM?"

saya faham tentang itu...tapi di sini anda hanya memikirkan jangka masa yg pendek..kaji blik perjuangan anda...saya nak tnye...bangsa mane yg perjuangan Islam??

.
gravatar
AKU JE YG PANDAI.. Says....

palapes dh mula putar belit....bkn palapes lak...malu lak nk ngaku...bacul...hahahahahahahhaha...suka ati r dia nk pggl abg ke apa...ko kecoh apsal????? ni pun nk jd isu? ni lah antra contoh bdk2 gm yg dh xde isu...hahahhaa...bodoh..

.
gravatar
bebas Says....

melayu vs melayu!!!

islam vs islam!!!

bila melayu nak bersatu!!!

bila islam nak bersatu!!!

perang mulut sampai bila pun tak selesai!!!

mengapa perlu bergaduh, sedangkan ianya boleh mencapai kata sepakat. cuma masing-masing mempunyai ego (sebab masing-masing manusia).

apa kata, aspirasi @gmukm mengadakan satu forum. mesti ramai yang nak tengok. dan banyak juga isu yang perlu dijelaskan kepada mahasiswa/i sekalian tentang perjuangan yang hendak dibawa oleh saudara/i sekalian (pihak aspirasi mahupun gm)

sempena hari berkempen masih lagi ada, tak salah kiranya mengambil inisiatif untuk menjernihkan keadaan yang agak keruh antara kita semua.

harapan kepada calon aspirasi @ gm,

lepas sahaja anda menang, diharapkan anda dapat membuat kerja dengan baik dan lebih bertanggungjawab, supaya tidak timbul lagi isu-isu yang boleh dimainkan oleh siswa/i sekalian.

diharapkan ada satu penyelesaian antara kamu semua.

janganlah kita bergaduh sesama kita, orang lain senyum dan seronok.

harap-harap tahun ini ada perubahan.

.
gravatar
nur Says....

GMUKM da xde modal..
dok cakap pasal pakaian pompuan kat luar sana..cuba la bincang topik yg lebih bersifat intelektual sket..ni tak..dok kutuk fakulti sana-sini..tu ke cth org 'beragama'??korg ni perjuangkan pasal PAKAIAN POMPUAN ke??hahaha..
CAHAYA..
mmg lumrah GMUKM..suka menyerang hal peribadi seseorang daripada cuba membongkar perkara yang sepatutnye..

.
gravatar
hantusoleh Says....

say tak faham....nape kita sesama agama...sesama Islam..sesama bangsa...perlu nak jatuh dan menjatuhkan??usaha nak menjatuhkan melayu semakin giat dijalankan...dimanakah moral...kalo nak perjuang isu agama,nape tak ajak duduk berbincang??nie tak...saling menjatuhkan...pastu tuduh macam2...nak kata suara anda disampahkan la...anda pernah usaha?setakat memorendom...itupun sebab nak wat utk kepentingan sendiri...kenapa...

.
gravatar
Palapes Says....

spt yg sy katakn sbelum2 ini..sy hnyalah pyokong.& bukan ahli @ MT ttinggi GMUKM..knp sy sokong?sy da nyatkn sblum ini.

kpd hntu soleh n pendidikan

persoalan yg perlu dijawab..

1. "Kepala budak lelaki tu sampai masuk dalam baju budak perempuan tu?? Ko tau hal ni?? Kalau tak tau sila ambik tau!!"

ini hal peribadi pelajar bkenaan.tiada kna mgena dgn GMUKM.adakah dia ahli@MT@bks president GMUKM?
kita semua tahu.amar maaruf nahi mungkar kewajipan semua muslim.so,jalankn tggjwb anda.
blakunya mksiat bknla ats dsr dia GMUKM ke AS ke? ttp ats kapasiti sbgi manusia.

zaman rasulullah pn blaku zina..knp lak leh ad zina padahal psekitaran ISLAM zmn nbi adalah yg tbaik.
sbb MANUSIA INI LEMAH MUDAH TTIPU DGN SYAITAN.Pmbawakn ap yg GMUKM nk bw?sya yakin mrk komited dgn keagamaan,kebajikan &keilmuan.ini jnji mereka.KITA SM2 TGGU AP MRK BT JK MPP GMUKM BENAR2 BJYA MMERINTAH UKM NTI.sm2 kta berusaha n bdoa ye sahabat2..anda mmpu mgubahnya..

2."berbogel tu je ke jatuhkan maruah bangsa???korg tau tak..ngan perangai demonstrasi korang tu...nilai ukm kat syarikat luar jatuh tau tak...korg pk auku..auku...politik...itu pon sebab lembaga korang tu politik...mane korang tau dunia luar"...

anda tlalu bfikiran cetek..adakh suatu dosa jk kta mjd seorg yg sensitif dgn isu mahasiswa n politik?
yg mjatuhkn nilai seorg graduan adlh jk dia xmmpu mjd sensitif,komited,cemerlang,gemilang,tbilang dlm akedamik,sahsiah,akhlak yg baik.

knp?adake graduan yg dpt pingat emas canselor xdpt keja?sila nyatakn graduan mn?chinese yg dpt pingt emas dr FUU pn da dpt keja yg baik.xtau la jk ad yg xdpt.

knp?anda xyakin dgn ALLAH? rezki itu hak Allah...bukn syarikt2 tu yg beri rezki kpd kita.jgn kta lak syarikt2 tu yg beri kmu rezki....mlalui pkerjaan n sbginya.

"korg pk auku..auku...politik...itu pon sebab lembaga korang tu politik...mane korang tau dunia luar..."

auku itu mghalang mahasiswa ini bfikir,sensitif,rujuk sek. 15 auku 1971 n pindaan sek ini.knp dimesir,luar negara tiada uu spt ini?knp ada klab pnyokong UMNO diluar ngara?auku unversiti itu da tlupa buat AUKU ke?

knp ad double standard antra pelajar msia n pljr msia luar ngara? kita ni budak2 sekolah rendah kah?xtau bezajan ap yg baik n buruk higga perlu ada sekatan ketat dlm bpersatuan dll.

LEMBAGA ap yg saudara mksudkn?adakah dgn aspirasi pro kerajaan anda mgatakn KERAJAAN sbgai LEMBAGA bg Aspirasi?

"saya faham tentang itu...tapi di sini anda hanya memikirkan jangka masa yg pendek..kaji blik perjuangan anda...saya nak tnye...bangsa mane yg perjuangan Islam??"

anda nk mgatakn bngsa MELAYU kah yg mbela ISLAM?sila nyatakn.

HAMAS 2 bgsa Arab lg la byk mbela ISLAM smpai sggup mati utk mperahankn ISLAM n tnh air.

klu anda nk nyatakn MELAYU...anda liht kembali knyataan Dato, Harussani..ada lebih 200 ribu permohonan utk murtad dr BGSA MELAYU..bjaya sekali kerajaan menerapkn nilai keislaman kpd rkyat n ummt ISLAM dgn pncapaian angka yg dpt dbggakn ini.

TIAN CHUA n LIM GUAN ENG pnh ditgkp n dpenjarakn krn mbela ank gadis melayu yg melaporkn dia telah dicabul/rogol oleh dato'sri tamby chik..anda ckp anda FUU sila soroti kembali kes ini..FUU xkn xtaw kes criminal.

"sila tunjukkan dimana maksiat yg berlaku dlm konsert...kalu da penonton yg bermasalah...nape nak salahkan penganjur???atau anda tidak pernah menganjurkan program2 mega???"

CONTOH PTNDINGAN RATU KEBAYA SERTAAN MELAYU KKM,ZAABA,ANJURAN KTHO..bukankah yg membuka aurat n membelah kain hingga ke lutut oleh gadis Islam MELAYU oleh PESERTA bkn PENONTON.pnganjur xmenitik beratkn soal aurat n xmyatakn etika pakaian pertndingn MUNGKIN XPENTING KOT bg mrk...

kpd nur..

"kutuk fakulti sana-sini..tu ke cth org 'beragama'??korg ni perjuangkan pasal PAKAIAN POMPUAN ke??hahaha.."

jga kembali kata2 anda..KAMI MPERJUANGAKN PERSEKITARAN DGN NILAI KEAGAMAAN..merujuk pakaian akhlak n sbgainya.

menutup aurat wajib bg semua muslim.mahu xmahu anda perlu mnutup aurat KRN KTA MUSLIM.

jgn main2kn isu menutup aurat krn ia bkaitan akidah n keimanan kd ALLAH.sila ht2 dgn pnyataaan anda.

Alquran ada tegaskan..mf sy x hfal matan arabnya.sy xleh letak maksudnya dicini.SILA RUJUK USTAZ ANDA.TNYAKN AYAT TTG KWAJIBAN MNUTUP AURAT D DLM ALQURAN.

SY AMT YAKIN ADA TERCATAT DLM ALQURAN N HADIST!!!

"mmg lumrah GMUKM..suka menyerang hal peribadi seseorang daripada cuba membongkar perkara yang sepatutnye.."

bukankah KWN KO KATA stated
"ada budak-budak ko yang pakai tudung tutup sampai hujung kaki tu buat maksiat kat dewan kuliah FPI???? Kepala budak lelaki tu sampai masuk dalam baju budak perempuan tu??"

ini bukan 1 bentuk fitnah ke?bukan serangan peribadi ke?
"budak-bdk ko" MGKIN merujuk ahli GMUKM agknya...ntah xdinyatakn dgn jelas.ini kapasiti peribadi bukan GMUKM.

kta sm2 ada kewajipan amar maaruf nahi mungkar.ini tggjwb muslim bukn hny GMUKM @ AS.

.
gravatar
pendidikan Says....

Assalamualaikum wbt dan Salam Perpaduan
Saudara palapes. Nampaknya kredibiliti saya dalam membidas segala penghujahan saudara masih lagi tidak dapat menundukkan keegoan saudara. Jelas, manusia hanya mahukan kemenangan, kemegahan dan kekuasaan selagi hayat dikandung badan. Ketahui lah saudaraku palapes, saya tidak mahu bertikam lidah mencari kesalahan saudara mahupun pihak lain di dalam tinta penulisan ini. Seperti yang saudara sedia maklum di dalam “entry” saya sebelum ini saya ada mengatakan saya tidak berpihak kepada GMUKM mahupun ASPIRASI. Benar, selama hampir 3 tahun pengajian saya di UKM ini, saya masih keliru dengan perjuangan MAHASISWA. Namun, dalam pada masa saya keliru tersebut, saya masih menganggumi semangat sebilangan MAHASISWA yang cekal dan kental menuntut HAK-HAK dan KEPERLUAN yang sepatutnya. Cuma apa yang ingin nasihatkan ialah tidak menjadikan sentimen AGAMA dalam mencapai CITA-CITA SAUDARA sehingga menenggelamkan KEBENARAN dan SANGGUP MEMBUNUH ORANG RAMAI DENGAN TUDUHAN YANG LANCANG DAN TIDAK BERASAS. Kemukakan BUKTI-BUKTI bahawa setiap AKTIVITI ASPIRASI didalangi dengan KEGIATAN KEMAKSIATAN. APAKAH DEFINISI MAKSIAT? Adakah dengan menganjurkan PESTA KONVO sudah boleh dikatakan maksiat? Bagaimanakah agaknya bentuk KEGIATAN PESTA KONVO di bawah pimpinan dan kebelasan utama GMUKM kelak? Adakah GMUKM mampu untuk memperbetulkan cara orang BERPAKAIAN mahupun meningkatkan ketakwaan MAHASISWA DAN MAHASISWI kepada TUHAN YANG ESA? Sekali lagi saya mencabar GMUKM untuk merealisasikan IMPIAN yang MENGGUNUNG ini. Sebagai saudara seagama saya menyokong penuh usaha ini. Namun, perjuangan sebegini tidak seharusnya diletakkan dibahu GMUKM semata-mata bahkan kesemua MAHASISWA/I seagama yang berlainan ideologi politik. Janganlah dikatakan sekiranya orang tersebut bukan pengikut GMUKM, hal ini bermakna mereka tidak ada cita-cita menegakkan tiang agama. Janganlah berfikiran sempit seperti ini demi memberi kelebihan kepada “puak” sendiri. Sebab itu saya tidak sukakan politik berlandaskan SEMANGAT KEPARTIAN..Tetapi lihatlah dunia, ia seolah-olah sudah sebati dengan jiwa manusia.
1) “Seterusnya, saudara nampaknya sempat lagi bersenario dengan saudari cahaya (perempuan, kalau lelaki mcm mana?) dengan mengungkapkan:
“……abg tolong jwbkn ye..”
Kata-kata dengan nada godaan bertujuan untuk mencuri tumpuan saudari cahaya. Terpulanglah kepada saudari cahaya untuk jatuh cinta selepas ini."

anda jdkn isu remeh lain anda perlu cari n jdkn isu...sy rsa xde keperluan mnjawb dgn pkr sdemikian.ambil yg pnting dr sy utk kongsi bsama..bergurau yg tidk melampau x salahkn cik @en.cahaya?”.

Saudara mendakwa fikiran saya ini sempit. Ya memang benar, saya mengaku kerana siapalah saya yang serba kerdil ini disisi Allah SWT. Saudara harus tahu setiap perkataan dan perbuatan saudara adalah lambang keperibadian saudara. Saya memberi contoh sekiranya inilah sikap pemimpin GMUKM , yang hanya bijak bermain madah dan berkata manis, saya yakin perjuangan GMUKM sendiri tidak mampu menegakkan SETIAP KEMUNGKARAN DI DALAM UKM APATAH LAGI DI LUAR SANA. Hal ini saya katakan perbetulkan diri saudara itu sebelum mahu memperbetulkan orang lain. PENUHI SETIAP SURUHAN AGAMA sebelum mahu PERBETULKAN IMAN SESEORANG YANG LAIN. (juga menasihati diri saya yang serba ‘ego’ ini!)

2) “xsemestinya jika sy mgatakan sya ID palapes n fuu sy ini benar2 palapes n wrga fuu?perlu anda ingt itu.”

Nampaknya keperibadian diri anda yang serba serbi BAIK ini dapat diragukan wahai saudaraku PALAPES. Sekali lagi persoalan yang membelenggu benak saya; MANUSIA JENIS APAKAH INI? Manusia yang sanggup menyembunyikan fakta sebenar hinggakan sanggup melakukan kejahatan dengan menipu identiti sendiri? BERANI kerana BENAR wahai saudaraku. Saya agak kecewa dengan saudara. Sebetulnya saya berpihak kepada saudara dalam memperjuangkan AMAR MAKRUF NAHI MUNGKAR. Namun, saya hilang HORMAT dengan SIFAT KEPERIBADIAN SAUDARA. Mengucaplah saudaraku.. Jangan disebabkan PRK anda sanggup melakukan apa sahaja!

3) “….anda nmpknya sungguh beremosi...jgnla pnerangan ilmu sy disalah tfsir.GM n AS bukan bmusuhan.xde sape yg mlncrkn perang.rujuk kembali penulisan sy.sila teliti dgn lebih baik lg.anda nmpknya terlepas pndg diselubungi oleh emosi anda.
anda terlalu mudah mgklasifikasikan org..mgkin begitu layak utk bbuat begitu..jk anda yakin begitu..silalah.lakukan ap yg anda yakini.itu hak anda…

Tiada salahnya jika saya beremosi demi memperbeulkan pandangan serong anda. Namun saya bermohon pada ALLAH SWT jangalah emosi saya ini didalangi dengan kata-kata dan godaan syaitan laknatullah..Apakah autoriti saudara yang mengatakan GMUKM dan ASPIRASI tidak bermusuh? Mudahan-mudahan kata-kta saudara menjadi satu DOA MUJARAB dan dimakbulkanNya. Namun, hakikatnya dewasa ini MANUSIA sanggup bermusuhan demi mengejar KUASA DAN DARJAT sehingga sanggup lakukan apa sahaja. Jika politik sudah namanya, sebutkan sahaja halangan yang harus ditempuh nescaya MANUSIA sanggup hadapi onak dan badai!

Saya berpuas hati dengan autoriti surah saudara, dan ada sebahagiannya saya merujuk sendiri keesahannya. Cuma saya nasihatkan, niat harus murni saudara. Janganlah demi kemenangan dalam PRK setiap inci hadith dan surah anda belek demi mencapai hasrat ini. Jangan pula berniatkan, demi untuk merobos kekuasaan ASPIRASI anda sanggup menggadaikan pegangan anda. (juga menasihati diri saya yang terhina ini)


Bagi bidasan balas lain, akan saya kemukakan kemudian, InsyaAllah..mohon seribu kemaafan
Wallahualam..

.
gravatar
hantusoleh Says....

ini hal peribadi pelajar bkenaan.tiada kna mgena dgn GMUKM.adakah dia ahli@MT@bks president GMUKM?

palapes...ini anda kate hal peribadi...kalo org yg pakai baju tak macam pakai baju tu..leh lak tuju kat ASPIRASI...tgk...manakah kredebiliti anda sume sebagai mahasiswa..pandai bercakap tetapi diri sendiri kene baru cakap org lain...///

.
gravatar
Anonymous Says....

pe la byk ckp pasal agame je...agame tu kan termasuk dlm isu2 sensitif..malu ak!nak PRK, PRK je la.ak student fst yg terkenal ngn sifat pembangkang...kos mate ak wat maksiat terang tantang!peluk, meraba sana sini di luar dewan exam...berpeluk2kan di luar (mid valley)...pegang2 tgn dlm kuliah.nape exco2 xtegur???nmpk sgt dorang xamik tahu!menyampah ak ngn talam berjuta2 muka nih!

.
gravatar
hantusoleh Says....

"anda tlalu bfikiran cetek..adakh suatu dosa jk kta mjd seorg yg sensitif dgn isu mahasiswa n politik?
yg mjatuhkn nilai seorg graduan adlh jk dia xmmpu mjd sensitif,komited,cemerlang,gemilang,tbilang dlm akedamik,sahsiah,akhlak yg baik.

knp?adake graduan yg dpt pingat emas canselor xdpt keja?sila nyatakn graduan mn?chinese yg dpt pingt emas dr FUU pn da dpt keja yg baik.xtau la jk ad yg xdpt.

knp?anda xyakin dgn ALLAH? rezki itu hak Allah...bukn syarikt2 tu yg beri rezki kpd kita.jgn kta lak syarikt2 tu yg beri kmu rezki....mlalui pkerjaan n sbginya."

sungguh lancang mulut anda berbahasa...anda kata kami berfikiran cetek..sebab anda yang rase kami begitu..tetapi anda tidak tahu apakah yg kami tahu tentang niat dan hasrat anda semua tentang penghapusan auku...ingat...kami kaji dan selidik...

bercakap tentang rezeki...anda paham atau tidak tentang asbab dan musabab..ya..benar ALLAH yang beri kita rezeki..tetapi kalau usaha tiada tak guna gak...kita kene berusaha utk dapatkan asbab itu..baru lah dapat rezek-Nya..kalo nak kate sume Allah yang tentukan...nape anda semua usaha keras nak jatuhkan bangsa kita??bukankah itu dinamakan usaha??kene paham konsep disitu..lagi satu saya nak pesan...jgn gunekan pahaman agama anda untuk menutup salah2 anda..kerana kami nampak dan tidak tuli..hanya anda yg mentulikan anda...

.
gravatar
Anonymous Says....

jgn menggunakan agam sebagai landasan untuk mematahkan segala hujah2.seseorang itu xkan berubah bila dipaksa.yang paling jahat bukanla si penjahat kerana si penjahat boleh di kenal dengan mudah. tapi yg paling jahat adalah si baik yang sebenarnye jahat-sejahatnye...

.
gravatar
hantusoleh Says....

"auku itu mghalang mahasiswa ini bfikir,sensitif,rujuk sek. 15 auku 1971 n pindaan sek ini.knp dimesir,luar negara tiada uu spt ini?knp ada klab pnyokong UMNO diluar ngara?auku unversiti itu da tlupa buat AUKU ke?"

saudara..mesir bangsa asal mereka MELAYU ke???korang nie tak paham tentang auku jgn nak minta mansuhkan auku...pk dengan otak dan akal yg dikurniakan oleh ALLAH...

.
gravatar
hantusoleh Says....

"LEMBAGA ap yg saudara mksudkn?adakah dgn aspirasi pro kerajaan anda mgatakn KERAJAAN sbgai LEMBAGA bg Aspirasi?"

kita tgk disini..dimana pengakuan seorang pengikut dimana mereka telah menyatakan bahawa lemabaga yg dibelakang mereka adalah pembangkang sama seperti mereka...kami bukan mengatakan sedemikian rupa..kami hanya berjuang utk menaikkan UKM menjadi UNIVERSITI no 1 di dunia...adakah ini tidak akan disokong mana2 pihak???kalo anda di pihak kerajaan,sudah tentu anda juga mahu seperti ini(saye kira dari aspek seseorang yg normal)...lainlah kalo tidak mahu seperti ini...

.
gravatar
hantusoleh Says....

"anda nk mgatakn bngsa MELAYU kah yg mbela ISLAM?sila nyatakn.

HAMAS 2 bgsa Arab lg la byk mbela ISLAM smpai sggup mati utk mperahankn ISLAM n tnh air.

klu anda nk nyatakn MELAYU...anda liht kembali knyataan Dato, Harussani..ada lebih 200 ribu permohonan utk murtad dr BGSA MELAYU..bjaya sekali kerajaan menerapkn nilai keislaman kpd rkyat n ummt ISLAM dgn pncapaian angka yg dpt dbggakn ini."

nak tnye..ada bangsa lain tak nak perjuangkan AGAMA ISLAM dlm Malaysia ni selain MELAYU???fikirkan...nak panggil arab plak jd warganegara??

kejadian murtad tu...kenapa..bangsa kita berpecah belah!!belum lagi agama...BANGSA!!!

.
gravatar
hantusoleh Says....

"CONTOH PTNDINGAN RATU KEBAYA SERTAAN MELAYU KKM,ZAABA,ANJURAN KTHO..bukankah yg membuka aurat n membelah kain hingga ke lutut oleh gadis Islam MELAYU oleh PESERTA bkn PENONTON.pnganjur xmenitik beratkn soal aurat n xmyatakn etika pakaian pertndingn MUNGKIN XPENTING KOT bg mrk..."

itu satu...yg anda fitnah lain2 tu??ke anda memang da terbiase dgn fitnah???lagi pun..soalan saya adalah KONSERT...itu konsert kah wahai saudara sebangsa ku..??adakah nak saya terjemah dalam bahasa lain???

tambahan lagi..semua kebaya direka dlm bentuk kain terbelah ke???atau bercakap dgn emosi atau fikiran yg kolot dan tertutup???

.
gravatar
hantusoleh Says....

"kta sm2 ada kewajipan amar maaruf nahi mungkar.ini tggjwb muslim bukn hny GMUKM @ AS."

yes..itu yg nak dgr..tapi kenapa ada pihak menyalahkan aspirasi dlm hal ini...sila muhasabah balik satu kumpulan...fikirkan...ideologi dlm kumpulan anda masih bercelaru..tidak sepakat...

.
gravatar
hantusoleh Says....

saye terfikir wahai saudaraku palapes...

anda kata jika tampuk kepimpinan UKM diterajui oleh GMUKM,insyaAllah kemaksiatan akan terhapus...saya nak kita bincangkan dan fikirkan...

PMFST (saya kira) diterajui oleh GMUKM...benar atau tidak...tetapi..masalah menutup aurat adakah sudah selesai???jika dalam fakulti pimimpin PMFST sudah tidak mampu untuk menyelesaikan masalah ini,apatah lagi dlm konteksyang besar..dlm UKM saudaraku..kita lihat di FST sendiri...berapa ramai yg menutup aurat???adakah ini salah ASPIRASI???atau pemimpin PMFST???atau masalah individu itu sendiri??

kalo masalah individu itu sendiri jawapan kalian...itu lah jawapan saya pada tomahan tentang isu pelajar tak tutup aurat di UKM (bukan sahaja di FST)...

kita ambil itu sebagai contoh..dimanakah kredebiliti PMFST menangani isu ini...apatah lagi untuk menterajui sabuah UNIVERSITI...///

.
gravatar
Anonymous Says....

betul kata hantu...

tu terletak pada individu tu sendiri...dorang kan mahasiswa...takkan nak pakai kain terbelah..kalo pakai..itu individu la...kalo pertandingan pon die pakai tertutup..kat luar terbelah gak..tak gune gak...same je..KALO dlm ukm pakai tudung labuh kat luar pakai baju ketat tak gune gak...tol..???(ini bukan satu fitnah nak tuju kat sape2...satu contoh-KALAU/KALO)..

.
gravatar
nur Says....

teruskan usaha ASPIRASI..
well kpd palapes..
rajin bebenor ko mengomen setiap patah perkataan aku yek..
pandai pulak ko ckp psl isu agama tanggungjwb bsame...so knape 'KAWAN KARIB' ko si CAHAYA tu dok salahkan aspirasi bila wujudnya pompuan yang membutakan bijik mata korg tuh??funny la weyh..mcm dah ludah jilat balik..cahaya ludah..ko tolong jilat..
mne mentaliti korang yek..kat bawah selipar jamban korang ek??
kalo nak tegur pompuan2 tu..plz..go on..together la...APIRASI@GM..jgn nak tgu org lain mulakan ..sendiri tau tggungjwab masing2..aku pun tau tanggungjawab aku sebagai muslim..aku bukan buta agama nak main isu menutup aurat..tp lagak korang ni boleh diertikan seperti
'CAKAP JE LEBIH,'

.
gravatar
jebat_dorhaka Says....

ala..gua kt cnini sebgai pemerhati yg setia..nsihat gua..lu pk la snirik..aa..satu lg..yg setengah 2,jgn ckp cm budak sek rendah..gua rs gua cm setuju jer ngan PALAPES..Lu dak mner ek..gua nk kenalan ar ngan lu bro..

.
gravatar
cahaya... Says....

salam,

alhamdulillah.Allah masih mengurniakan 2 nikmat yg plg bharga kpd kita; IMAN & ISLAM.wlu sedikit kita tercuit, selamanya kita kan melatah hanya kerana KESATUAN AQIDAH kita.

SHBT2ku seaqidah,

GMUKM bukan seperti engkau sangkakan
Pura-pura di dalam berjuang
Kami tidak pandai menyulam rahsia
Juga tak pandai kami bermadah pujangga
Jika ada benci di hati
Katakanlah pada kami...
Rela kami terima walau kutukan
Asalkan AQIDAH KITA SAMA2 TERJAGA
Kerana tidak sanggup lagi kami melihat
suruhan ILAHI hanya sekadar di ingatan
tidak dizahirkan pada perbuatan.
Tuhan, kami mohon ampunan
Atas kesalahan yang berulang kali
Teman, ayuh kita patrikan hati kita di sini
untuk sentiasa mendokong
segala apa yg diperintahkan Tuhan.


SHBT2 sekalian,
kami bimbangkan hari esok andaikata dari sekarang kita masih terus melakukan perkara2 yg di larang agama pasti & pasti ini yg akn terjadi...


Anak-anak kita pegang komputer
Terhuyung hayang ke sana ke sini
Tidak perlu bantuan kita lagi,
Lilin ditiup menyambut hari jadi
Majlis tari menari ganti kenduri
Doa bertukar menjadi nyanyian,
Masjid dan surau tempat yang usang
Serban dan kopiah dimuziumkan,
Pulang ke kampung ”Hello Mummy”
Balik ke bandar ”Bye-bye daddy”
Yang lelaki pakai subang
Yang perempuan macam xbpakaian,
Pada semua
Apa kiranya
Kita jenguk kembali ke tempat asal
Jaga budaya dan akhlak
Kesatuan diterapkan
Agama kita utamakan.

SHBT2ku,

Seandainya di suatu masa…
Tika Hati2 ini kembali menjadi buta
Tika Ingatan juga kembali lupa
Tika Nafsu mula bermaharajalela
Jangan biarkan kami terlena…
Jangan tinggalkan kami sengsara…
Jangan tinggalkan kami fana…
Kejutkanlah kami yang sedang lena…
Rawatilah jiwa kami yang kian parah...
Sesungguhnya, kami lebih rela ditimpa musibah…
Sesungguhnya, kami lebih rela bermandi derita…
Sesungguhnya, kami lebih rela disambar padah...
Sesungguhnya, kami lebih rela dihujani petaka…
Daripada sesaat kami terlena…
Dibuai tipu daya dunia
Hingga terlupa berzikir padaNya…

“ Ketahuilah bahawa dengan mengingati Allah itu hati akan menjadi tenang…”
- Surah al-Zaariyat : 55 -

*SELAMAT MENCUBA!...
maaf andai tksr bhs...

.
gravatar
cahayaBULAN Says....

alhamdulillah.Allah masih mengurniakan 2 nikmat yg plg bharga kpd kita; IMAN & ISLAM.wlu sedikit kita tercuit, selamanya kita kan melatah hanya kerana KESATUAN AQIDAH kita.

SHBT2ku seaqidah,

Aku lihat layu dalam Melayu
Aku pasti bukan aku seorang saja yang nampak
Ada juga bercadang bertanya tuan punya
Tapi bercampur risau dengan tak tergamak
Nanti dikata tak bersyukur, dikata tak sedar diri
Jadi aku menyendiri, memerhati dan akhirnya mengakui
Yang kita sendiri
Membiarkan bunga raya melayu ke kanan
Dan dibiar bunga tak cantik mekar di kiri

Aku lihat layu dalam Melayu
Tanah air kita yang punya
Kita siram, kita baja tapi angin api kita lupa
Mereka merancang masa menjilat bangsa

13 harimau bertukar menjadi mangsa
Kita lupa nenek moyang kaya-raya
Jangan sekali-kali digadai harta-bendanya

Ku lihat layu dalam Melayu
Ku lihat layu dalam Melayu
Ku lihat layu dalam Melayu

Takkan Melayu hilang di dunia
Ya… tapi apa guna tak hilang di dunia
Kalau kewujudan tidak dirasa
Petah berbahasa kudrat tak berjasa
Orang berbudi kita hanya tahu merasa
Selalu lari bila dirapat
Selalu malu bila soalan diaju
Selalu segan memberi pendapat
Rela mengikut dari meneraju
Belum nyanyi sudah bersorak
Suka berjanji dalam borak
Bukan kata tak ada otak
Cuma tak berfikir di luar kotak

Ku lihat layu dalam Melayu
Ku lihat layu dalam Melayu
Ku lihat layu dalam Melayu

Aku jadi sayu
Bunga menangis dia mendayu
Mahu jadi cantik tetapi ragu
Aku merayu
Bangunlah semula hidup kembali
Jangan tunggu matahari mati
Cepatlah mekar sebelum terlerai

Perjuangan kita belum selesai

Perjuangan kita belum selesai

Perjuangan kita belum selesai


“ Ketahuilah bahawa dengan mengingati Allah itu hati akan menjadi tenang…”
- Surah al-Zaariyat : 55 -

*SELAMAT MENCUBA!...
maaf andai tksr bhs...HIDUP ASPIRASI!!!!!

.
gravatar
Palapes Says....

persoalan anda

1.AKTIVITI ASPIRASI didalangi dengan KEGIATAN KEMAKSIATAN. APAKAH DEFINISI MAKSIAT?

=da letih sy jawap.da byk sy ckp.sy da sebut byk aktivitiA.xfhm lg?siapa yg ego?anda hnya bckp tnp fakta yg sahih.anda ulas pekara2 remeh..harap anda fhm.sy thu msig ad ego.tp buka minda.xslhnye anda mgatakn pgangan anda kurg tepat xde ap yg nk dimalukn.bukn sy tahu siapa anda.kita bbincg scra ilmiah n profesional.

"Benar, selama hampir 3 tahun pengajian saya di UKM ini, saya masih keliru dengan perjuangan MAHASISWA."

anda msih keliru..sy tlh cb mjelaskn ap yg tmampu.tp anda msih belum bpuas ht..HIDAYAH itu milik Allah..sy hny skdr mbantu sbgi saudara.

1) "BUKTI-BUKTI bahawa setiap AKTIVITI ASPIRASI didalangi dengan KEGIATAN KEMAKSIATAN."
=
1.konsert nyanyian pesta konvo oleh artis2 dll.
2.tarian wanita
3." karaoke mjlis kolej
4.ptndingn ratu
5." ratu kebaya

sejarah telah mbuktikn.sy xde la tape rakaman konsert@ptndingn tsebut..tp smua warga ukm xkn lupa....


2) APAKAH DEFINISI MAKSIAT?
kna rujuk kitab dulu.

3) Adakah dengan menganjurkan PESTA KONVO sudah boleh dikatakan maksiat?

=pesta konvo sndiri btujuan mraikn graduan UKM.xde slhnya pesta tsebut.ap yg kurg elok adalah pgisian dlm pesta tsebut..byk yg tidak baik dr yg baik.tlh sy nyatakn.dlm tulisan sblum ini.



4) Bagaimanakah agaknya bentuk KEGIATAN PESTA KONVO di bawah pimpinan dan kebelasan utama GMUKM kelak?

=wallahu a'lam..sy buknlah calon GMUKM..jauh skali saf pimpinan.sy skadr pnyokong.ap yg sy tau GMUKM komited kpd 3 pkr iaitu keagamaan,kebajikan& keilmuan.sy yakin pndekatan GMUKM bw adlh lebih busaha mghindarkn lambakn HIBURAN & mgajak warga UKM agr menurut perintah ALLAH.
pganut buddha mjd pgnut buddha yg baik,
" hindu mjd ""yg baik.
"cristian mjd pgnut yg baik.

5) Adakah GMUKM mampu untuk memperbetulkan cara orang BERPAKAIAN mahupun meningkatkan ketakwaan MAHASISWA DAN MAHASISWI kepada TUHAN YANG ESA?"

=mampu @ tidk itu bgantung kpd thp kimanan &ketakutan seseorg kpd azab ALLAH.ttpi GMUKM akn brusaha mwujudkn psekitaran yg mnitik beratkn aurat,etika,pergaulan tkawah n peningkatan mjlis keilmuan dr mjlis hiburan.

6) "saya yakin perjuangan GMUKM sendiri tidak mampu menegakkan SETIAP KEMUNGKARAN DI DALAM UKM APATAH LAGI DI LUAR SANA. Hal ini saya katakan perbetulkan diri saudara itu sebelum mahu memperbetulkan orang lain. PENUHI SETIAP SURUHAN AGAMA sebelum mahu PERBETULKAN IMAN SESEORANG YANG LAIN. (juga menasihati diri saya yang serba ‘ego’ ini"

=mmg GMUKM xkn mmpu utk mghalang stp kemungkaran.ttpi xputus2 mgajak manusia kpd kebaikan n menolak aktiviti mksiat bukn mgnjurknnya lg.hrp JELAS

kita mmg lemah dcc ALLAH.sy pon bukn wali..bukan malaikat.andaikata sy "abg tlg jwbkn ye" ini mdpt phatian anda...ini hnya kpasiti sy yg bniat bhumor sdikit.sy xthu cahaya 2 laki ke pompuan.sy xperlu ambil peduli hal kecil itu.

sy bukn pimpinan GMUKM.mlh GMUKM xkkenal pn siapa sy.ini keperibadian sy bkn pimpinan GMUKM.

jk sy masih wras.ANDA TURUT TDK MYATAKN IDENTITI ANDA. sy pn bgitu.krn..lihat ap yg sy katakn..ambil kebaikan drnya.jgn liht dr keperibadian insan yg lemah ini.kebenaran xkn ttutup dgn kelemahan dan keegoan.

7) "Apakah autoriti saudara yang mengatakan GMUKM dan ASPIRASI tidak bermusuh? "

=tidak pernah lg sy dgr pimpinan GMUKM mgisytiharkan peperangn terbuka dgn aspirasi.ap yg sy th stkat hr ini hnyalah perlawanan politik dlm PRK.hrp JELAS.

8) "Saya berpuas hati dengan autoriti surah saudara, dan ada sebahagiannya saya merujuk sendiri keesahannya. Cuma saya nasihatkan, niat harus murni saudara. Janganlah demi kemenangan dalam PRK setiap inci hadith dan surah anda belek demi mencapai hasrat ini."

=ALHAMDULILLAH.. pnjelasan ilmu sy tidak disalah ertikan.maafkn sy ye klu anda rsa sy mggunakan authoriti agama n bukan kes2..krn sy rsa tiada autoriri yg sekuat AlQuran n Sunnah utk sy kemukakan agr ht kecil iman saudara tdetik utk bfikir adakah sy bbohong @ sy ikhlas mberi penerangan tnp mghrpkn ap2 gnjarn dunia.smga usaha sy ini diambil kira olh Allah diakhirt kelak.
syukur sy xperlu mbelek kitab mcari ayt utk mguatkn akidah n prinsip sy.krn ilmu yg Allah pinjmkn sdikit kpd sy ini sy gunakn n yakini ia 100% mjd teras dn prinsip dlm hidup muslim sy.alhmdulillah.

sy turut memohon mf ats ap kelemahn diri..smga Allah mberi petunjuk kpd kita smua.
ikhlas dr sy saudara seagama anda..

.
gravatar
Palapes Says....

"palapes...ini anda kate hal peribadi...kalo org yg pakai baju tak macam pakai baju tu..leh lak tuju kat ASPIRASI...tgk...manakah kredebiliti anda sume sebagai mahasiswa..pandai bercakap tetapi diri sendiri kene baru cakap org lain...///"

adakah anda msih berakal waras?
anda telah mbuat pnyataan tntg 1 psgn yg mlakukn xsenonoh di dwn kuliah FPI. anda serang peribadi org tsebut bukn GMUKM.mungkin anda mbuka aib saudara kita sndiri.mgkin org tau siapa bkenaan.krn rmai sgt ke yg bt kes bgitu?dia mgkin telah btaubat kpd Allah n insaf.ini serangn peribadi!!

kata sy "alo org yg pakai baju tak macam pakai baju tu."
kita lihat sndiri realiti dlm aspirasi n pyokong AS ukm.anda dah lihat rakan2 anda?apa pndapat anda pd pkaian mereka?majority berpakaian ttp tidak mnutup aurat.bseluar ketat pn xdikira mnutup aurat.rujuk ustaz anda sndiri.

berapa rmai yg bpakaian ttpi bbogel d UKM ini?sy dikira mlemparkn tuduhan kpd stp org dr mrk ke?@ sy xmenetapkn sesiapa dlm hal ini..anda fikirla sndiri..da FUU thn 3 lg..da pndai da..

.
gravatar
sayangUKM Says....

ALHAMDULILLAH...

smga Allah mberi petunjuk kpd kita smua..

HIDUP ASPIRASI!! HIDUP MAHASISWA!! UNDILAH ASPIRASI!!

...........berusaha...berdoa...bertawakkal.................

.
gravatar
Anonymous Says....

gaduh la lagi. best betul tgk korang bergaduh. maki la banyak sikit. baru la terasa kehangatannya. sembang jer lebih tapi semua sama jer termasuklah aku sekali. mari nyanyi beramai2'kita sangatlah bodoh, result pun rendah, gebang jer yang lebih'.
Jom p tengok wayang, lagi best. tidor pun boleh jugak. main game ke.
buka internet tgk friendster jer.

=aku benci aku
=aku benci mereka
=aku benci kau
=boikot pilihanraya kampus
=assignment banyak
=aku benci kucing

no ekor untuk hari ni 13134

.
gravatar
Palapes Says....

"sungguh lancang mulut anda berbahasa...anda kata kami berfikiran cetek..sebab anda yang rase kami begitu..tetapi anda tidak tahu apakah yg kami tahu tentang niat dan hasrat anda semua tentang penghapusan auku...ingat...kami kaji dan selidik..."

=hnya Allah shj tahu ap NIAT n HASRAT dlm hati seseorg..anda dah boleh mduga ht mereka yg hndak mnsuhkn AUKU?KAGUM BETUL sy dgn anda!! anda bgitu cerdas..kamu da selidik auku?KAMI pn da selidik AUKU.pndgn kita bbeza ttg AUKU.tiada slh blainan pndapt n mperjuangkn pegngan msing dMSIA INI.

bercakap tentang rezeki...anda paham atau tidak tentang asbab dan musabab..ya..benar ALLAH yang beri kita rezeki..tetapi kalau usaha tiada tak guna gak...kita kene berusaha utk dapatkan asbab itu..baru lah dapat rezek-Nya..kalo nak kate sume Allah yang tentukan...nape anda semua usaha keras nak jatuhkan bangsa kita??bukankah itu dinamakan usaha??kene paham konsep disitu..lagi satu saya nak pesan...jgn gunekan pahaman agama anda untuk menutup salah2 anda..kerana kami nampak dan tidak tuli..hanya anda yg mentulikan anda...

=benar berusaha itu hukumnya WAJIB! sy xpnh lupa konsep itu..adakah anda pasti krn kmi yg mperjuangkn mnsuhkn AUKU ini ANDA PULA YG TLEPAS PELUANG PEKERJAAN?

berbalik kpd rezki ini..da lama mahasiswa bjuang untuk mnsuhkn AUKU.DSAI pn pnh bjuang.zaharuddin mntan presiden GAMIS pn pernah..msing2 xdelak mengemis djalanan kerana xdpt kerja dek krn mperjuangkn hak n bdemostrasi d U..

anda fikirla sndiri.nk kta kurng pndai..da msuk U pn..tp ntah xtaula mn letak keimanan n tawakkal anda kpd Allah.REZEKI ITU HAK ALLAH..

PERNAH X ANDA BERUSAHA BMATI-MATIAN TP ANDA XDPT JGA PKR TSEBUT?
ITU NMANYA BUKAN REZEKI ANDA....SBB REZEKI ITU HAK ALLAH!!
HRP JELAS..........

.
gravatar
ASPIRASI UKM Says....

ASSALAMUALAIKUM..

KEPADA SEMUA,TERIMA KASIH KERANA MENJAGA TATA TERTIB ANDA DI BLOG INI.

KAMI MEMBERIKAN KEBEBASAN UNTUK ANDA BERDEBAT DAN MEMBERIKAN PANDANGAN TETAPI GUNALAH IA DENGAN BIJAKSANA.

SEMOGA PERJUANGAN KITA SENTIASA DIRAHMATI DAN DIBERKATI ALLAH SWT.

.
gravatar
jebat_dorhaka Says....

JAWATAN KOSONG!!!!!

KEKOSONGAN JAWATAN:
A. Ahli Syurga Dari Awal.
B. Ahli Neraka Dari Awal.
C. Ahli Neraka Sementara Kemudian
Akan Dilantik Jadi Ahli Syurga.

EMPAT GANJARAN LUMAYAN (khas
untuk jawatan A):
1. Nikmat kubur.
2. Perlindungan di Padang Mahsyar.
3. Keselamatan Meniti Titian Sirat.
4. Syurga yang kekal abadi.

TARIKH TEMUDUGA:
Bila-bila masa secara adhoc bermula
dari saat membaca iklan ini.

LOKASI TEMUDUGA :
Di dalam kubur (alam barzakh).

KELAYAKAN:
Anda tidak perlu bawa siji-sijil.
Anda tidak perlu bawa pingat.
Anda tidak perlu bawa wang atau harta
(yg banyak).
Anda tidak perlu berparas rupa yg
cantik, hensem atau berbadan tegap
atau seksi.
Sila bawa dokumen asal Iman dan
Amal.

PANEL/PENEMUDUGA:
Mungkar dan Nakir.

ENAM SOALAN BOCOR:
1. Siapa Tuhan anda?
2. Apa Agama anda?
3. Siapa Nabi anda?
4. Apa Kitab anda?
5. Di mana Kiblat anda?
6. Siapa Saudara anda?

CARA MEMOHON:
Anda cuma perlu menunggu penjemput
yang berkaliber datang menjmput

.
gravatar
jebat_dorhaka Says....

Teka teki Imam Ghazali

Suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya lalu beliau bertanya (Teka Teki ) :

Imam Ghazali = " Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini ?
Murid 1 = " Orang tua "
Murid 2 = " Guru "
Murid 3 = " Teman "
Murid 4 = " Kaum kerabat "
Imam Ghazali = " Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI. Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati ( Surah Ali-Imran :185).

Imam Ghazali = " Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?"
Murid 1 = " Negeri Cina "
Murid 2 = " Bulan "
Murid 3 = " Matahari "
Murid 4 = " Bintang-bintang "
Iman Ghazali = " Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama".

Iman Ghazali = " Apa yang paling besar didunia ini ?"
Murid 1 = " Gunung "
Murid 2 = " Matahari "
Murid 3 = " Bumi "
Imam Ghazali = " Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al A'raf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka."

IMAM GHAZALI" Apa yang paling berat didunia? "
Murid 1 = " Baja "
Murid 2 = " Besi "
Murid 3 = " Gajah "
Imam Ghazali = " Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah."

Imam Ghazali = " Apa yang paling ringan di dunia ini ?"
Murid 1 = " Kapas"
Murid 2 = " Angin "
Murid 3 = " Debu "
Murid 4 = " Daun-daun"
Imam Ghazali = " Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT. Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat "

Imam Ghazali = " Apa yang paling tajam sekali di dunia ini? "
Murid- Murid dengan serentak menjawab = " Pedang "
Imam Ghazali = " Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ini adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri "

.
gravatar
nur Says....

trOskan ASPIRASI...nmpknye ade yg sudah mule panas punggung..well..i like...!!!!

.
gravatar
JEBAT_DORHAKA Says....

SALAM..

ARWAH US SY ADA CKP..KLU PSAL PENDAPAT,IDEOLOGI NI..KLU X SETUJU..LEBIH BAIK DIAM..JGN BERTENGKAR..SEBABNYA..MASING2 DIBERI AKAL DAN FIKIRAN MSING2..SO, KLU BERTENGKAR MSING2 SUDAH SEMESTINYA AKN BERPEGANG DGN APA YG DRASAKN DIRI BTUL KN..

JD..

XPAYAH LA KITA GADUH2 CM NI KN..

SANA X BETUL..SINI XBETUL..

SAPER YG BETUL..

DARI KITA SESAMA ISLAM NI BERPECAH..

ELOKLAH KITA BERDIAM DIRI SAHAJA..

XKAN KITA NK JD MCM BANGSA ARAB GAK..

BERGADUH CNI SANA..

DGN SYIAHNYA,SUNNAHNYA,HAMAS,FATAH...

SUDAHNYA..

NK JD MCM PALESTINE KE SAUDARAKU..

XPON KITA NK JD MCM BOSNIA..

SEJARAH DH TUNJUK DH..

KLU KITA X AMBIL IKTIBAR..

ABES LA KITA..

SEJARAH MUNGKIN BERULANG..

SAMADA KITA NK ISLAM PERNAH BERKUASA CM DULU, 3\4 DUNIA KITA PEGANG..

@ MCM YG SY DH BG CONTOH TD..

SO..

BERTENANG..LETAK TGN ATS DAHI..HA..LU PK AR SNIRIK..

ASSALAMUALAIKUM.

.
gravatar
Palapes Says....

adakah anda msih waras dlm menulis?

mmgla mesir bukn melayu...ttpi mereka MAHASISWA KITA PN MAHASISWA.
MRK XDISEKAT HAK UTK BFIKIR,BPSATUAN DLL KITA DISEKAT!!

APA,KERAJAAN INGAT KITA SEMUA MAHASISWA INI BODOH SGT KE SMPAI XTAHU MAN YG BENAR N YG SALAH?

knp mahasiswa MELAYU dluar ngara boleh bpolitik shingga mnubuhkn kelab UMNO dluar ngara? MENGAPA double standrd ini blaku dMSIA? MGPA?!!

"kejadian murtad tu...kenapa..bangsa kita berpecah belah!!belum lagi agama...BANGSA!!!"

anda sudah hilang akal ke?
bangsa xmnjamin agama seseorg.Islam agam yg mnerima semua bngsa.
YG PNTING!!!BGAIMN BNGSA ITU MENERAPKN NILAI AGAMA SBGAI CARA HIDUP!
hukuman murtad sebenar tmasuk dalam UU syariah!!!
KERAJAAN BN.....
yg dok takutkn bukn Islam dgn Hudud 2 kenapa?
da xnk bt hudud jgn komen pasal hudud
jgn halng org lain nk laksana hudud(tjd dtrg n kltn)
knp sekat org lain beri pnerangan pasl hudud?
knp xberi pnerangn d TV n sebagainya utk kfahman org ISLAM n bukan ISLAM?

sy XPERNAH kta klu GMUKM memerintah semua mksiat thapus!!!anda lihat kembali.anda jgn bkata2 mbuta tuli..cm sy ada ckp.GMUKM komited dgn amar maaruf nahi mungkar n 3 pkr d UKM iaitu keagamaan,kebajikan,keilmuan.

.
gravatar
Palapes Says....

pasal aurat...jika kita sensitif pasal aurat.sbagi pnganjur knp x dinyatakn etika ptndingan?
mmg klu dia nk buka di luar itu DOSA dia dgn Allah.tp kita ttp jg psekitaran utk org lain.bmksud mbuka Aurat tidak dlm kebenaran penganjur.ada faham?

ANDA FIKIRLA SNDIRI..ANDA DIBERI AKAL YG WARAS HT YG TBUKA...SY TELAH NYATAKN PKR YG BENAR.SY SKDR BTTG JWB MBERI PNERANGAN KPD MELAYU YG MGAKU ISLAM..SY XDPT APA2 GNJARAN DR MANUSIA.HNYA ALLAH YG LIHAT USAHA SY INI.

sy thu anda msih x puas ht.mgkin ada bidasan lg dpihak saudara sekalian..bcala ap y sy tulis,fikir dgn baik2..jgn lihat siapa sy.lihatla ap yg benar dr pkataan sya.

kita slepas ini perlu komited dgn 1 pkr iaitu menuntut ilmu Allah dUKM ini.sy akn tumpu pkr tsebut.tggjwb mnegur n mberi penerangan stkat yg sy mmpu telah sy jalankn..

segala salah silap mohon dimaafkn.semua baik buruk dtg dr Allah bpksikn pd diri sy yg maha lemah ini.

ini nukilan terakhir sy..
ikhlas dr penyokong pergerakan ISLAM.

.
gravatar
JANGANTERTIPU Says....

"anda sudah hilang akal ke?
bangsa xmnjamin agama seseorg.Islam agam yg mnerima semua bngsa.
YG PNTING!!!BGAIMN BNGSA ITU MENERAPKN NILAI AGAMA SBGAI CARA HIDUP!
hukuman murtad sebenar tmasuk dalam UU syariah!!!
KERAJAAN BN.....
yg dok takutkn bukn Islam dgn Hudud 2 kenapa?
da xnk bt hudud jgn komen pasal hudud
jgn halng org lain nk laksana hudud(tjd dtrg n kltn)
knp sekat org lain beri pnerangan pasl hudud?
knp xberi pnerangn d TV n sebagainya utk kfahman org ISLAM n bukan ISLAM?"..kata si palapes MAMPU.

yaaaaaaaa...budak MAMPU sudah mula mengaitkan dengan kerajaan BN..bila da marah,mula lah menunjukkan diri yang sebenar...mula2 ckp elok2 je,pastu da xsabar..dakwah ke kalo br stakat dlm nih dah nak naek angin satu badan nih..inilah ideologi MAMPU..konon dah jd gabungan mahasiswa lah?ingat mahasiswa ni buta dan pekak ke?igt GM je la mahasiswa?suara mahasiswa kunun...

suara MAMPU ada laaaa...mahasiswa kunun...

aspirasi pun satu la,apsal x gtau je sapa yg sokong dak2 MAMPU ni dr belakang???bgtau je laaa...br dia sedar sikit langit tuh tinggi rendah..manusia mcm MAMPU nih patut diajar..diorg nih jenis manusia yang rs dia dan kwn2 dia sahaja yang Islam..yang suci..yg xwat maksiat...padahal,ada gak dak MAMPU yg pernah kena tankap basah kat FPI..SUMPAH!ini cerita betul!!korang tanya laa senior2 korang kalo xcaya...

berjuang untuk mahasiswa kunun....berjuang apa kalau pulaukan kawan2 yg xpakai tudung...???korang igt diorg tu bkn manusia...dosa pahala dia ng Allah,kalau syg dia berkawan laa dgn dia..jgn laa pulau2...nasihat laa slow2..amek masa...BUKAN HINA ORANG!!mmg dasar pemikiran MAMPU!!

suara mahasiswa kunun.....dah dasar MAMPU tuh MAMPU gak..berapa sgt laa calon bukan Islam dalam GM tuh..mana permuafakatan korang dengan semua kaum???wakil SEMUA mahasiswa kunun...student leh pk laa weh...sendiri wat gabungan,pastu sendiri2 syiokkk...wakil mahasiswa kunun...wakil MAMPU ada laaaaaaaa!!

inilah cerita politik sempit MAMPU yang lawak lagi kelakar serta tidak tetap pendirian....mcm warna diorg nih..mula2 HIJAU,patu OREN, pastu bila kalah wat UNGU laa plak....takde pendirian...MAMPU yg xmampu berfikir...apa yg mereka tau,fitnah dan fitnah dan fitnah....

.
gravatar
JEBAT Says....

MACAM NI LA SIKAP MANUSIA. KITA BOLEH LIHAT SIKAP SEBENAR MANUSIA BILA DIA MARAH.

APA PUN PERDEBATAN, APA PUN PANDANGAN, APA PUN IDEOLOGI, ITU SEMUA HAK MASING2. KITA BEBAS BERTINDAK MENGIKUT PEMIKIRAN MASING2.

TAPI KITA PERLU INGAT, SETIAP TINGKAH LAKU KITA AKAN MENDAPAT BALASAN SETIMPAL DI AKHIRAT KELAK. SEBAGAI SEORANG MUSLIM KITA WAJIB PERCAYA BENDA NI.

BALASAN ALLAH TIDAK MENGIRA SESEORANG ITU ALIM ATAU JAHAT. MUNGKIN ORANG ALIM MASUK NERAKA DAN MUNGKIN JUGA ORANG JAHAT MASUK SYURGA.

RINGKASANNYA, BERTINDAKLAH SEWAJARNYA AGAR TIDAK 'DIHINA' DI HADAPAN ALLAH NANTI.

"SESUNGGUHNYA MEREKA YANG MEMPUNYAI PENGETAHUAN AGAMA ITU LEBIH BESAR TANGGUNGJAWABNYA DARI MEREKA YANG BIASA. SESUNGGUHNYA MEREKA YANG BERPENGETAHUAN AGAMA ITU LEBIH DAHULU DITANYA TENGTANG TANGGUNGJAWABNYA DARI MEREKA YANG BIASA".

WASALAM

.
gravatar
hantusoleh Says....

3) Adakah dengan menganjurkan PESTA KONVO sudah boleh dikatakan maksiat?

"=pesta konvo sndiri btujuan mraikn graduan UKM.xde slhnya pesta tsebut.ap yg kurg elok adalah pgisian dlm pesta tsebut..byk yg tidak baik dr yg baik.tlh sy nyatakn.dlm tulisan sblum ini."

saya nak tanye anda secara jujur...manakah program yang anda katakan tidak baik??berikan nama program dan apa yg tidak baiknya...dan kira berapa banyak program berfaedah utk masyarakat bukan utk diri sendiri...dan brape utk hiburan semua...sila nyatakan...harap pertimbangkan sebagai seorang mahasiswa yang berkredebiliti...bukan seorang yg berfikiran kolot,devil advocate...

-pertandingan pidato
-warisan seni batik
-bridge construction challenge
-bicara ad-din
-pertandingan azan,kaligrafi,hafazah dan tilawah
-malam alunan rentak islam
-persona wanita anggun
-deklamasi sajak
-explorace utk org istimewa
-pertandingan catur
-car n scooter saloon
-pertandingan pancaragam dan karom
-bakat si cilik & warna warni A&W
-dikir barat
-pertandingan kompang dan kawad kaki
-semarak tari
-theater
-konsert penaja

.
gravatar
hantusoleh Says....

3) Adakah dengan menganjurkan PESTA KONVO sudah boleh dikatakan maksiat?

=pesta konvo sndiri btujuan mraikn graduan UKM.xde slhnya pesta tsebut.ap yg kurg elok adalah pgisian dlm pesta tsebut..byk yg tidak baik dr yg baik.tlh sy nyatakn.dlm tulisan sblum ini.

saudara palapes..mintak tlg sebutkan program yang tidak baik itu..dan berikan apa yang tidak baik nya??dan mintak kira brape byk yg memberikan faedah kepada masyarakat luar(bukan kepentingan sendiri) dan program2 yg anda rase umpama sampah...sila..harap sgt anda boleh menilai mengikut pemikiran seorang mahasiswa yang intelektual...dan bukan sebagai seorang yg berfikir kolot,sempit dan tidak menerima kenyataan...

-petandingan pidato
-cooking n nescafe tarik challenge
-voice of UKM
-warisan seni batik
-bridge construction challenge
-pertandingan azan,tilawah,hafazan,kaligrafi
-bicara ad-din
-konsert nasyid
-persona wanita anggun
-deklamasi sajak
-explorace utk org istimewa
-kembara muzik
-pertandingan catur
-car n scooter saloon
-pertandingan pancaragam,diir barat dan karom
-bakat si cilik & warna warni A&W
-colours of ranggoli
-pertandingan kompang dan kawad kaki...

.
gravatar
MoHFiR - Mohd Firdaus Says....

Apa2 pun tahniah kepada Aspirasi dengan blog ini... Saya percaya aspirasi kali ini mampu berubah demi kebaikkan masa depan universiti. Walaupun nampak lesu 2 tahun sebelum ini tapi saya percaya anda juga mampu mengubahnya (Sori GMUKM pinjam ayat korang). Kepada GMUKM.. anggapla ini persaingan sihat. jangan fikir Aspirasi terlalu lesu.

Anyway, saya rasa sedih bila kaum pompuan jadi bahan isu nak raih pengaruh dan undi. Saya rasa isu aurat pompuan bukan kita saja perlu ambil perhatian. Aurat lelaki pun perlu diambil perhatian... Saya rasa isu ini telah acap kali diberitahu oleh pihak universiti. Pihak Universiti beserta dgn MPP Aspirasi dah adakan kempen berpakaian kemas dan sopan. Siapa kata Aspirasi tidak handle isu aurat, pakaian kemas dan yang sama dengan waktunya? Tetapi ia perlu kerjasama dengan pelajar lain. Kalau pelajar lain mmg x nak, xkan kita nk paksa? mcm mana? Kita tegur spt biasa diorg akan kata "Terima Kasih atas nasihat anda". Islam sendiri pun ada cara nk nasihat sampai kalo kita x mampu pun kita menegur dalam hati jer dan doakan supaya ia berubah. Islam itu sendiri mudah dan Islam itu bukan paksaan. Kalau Islam itu kejam, takdela kita membenarkan org yang bukan Islam mengamalkan agama mereka.

Kita takleh nk paksa perempuan semua berpakaian jubah dan bertudung labuh. Sepatutnya kita bersyukur ramai yang bertudung daripada tidak. Yang tidak kita doakan supaya terbuka hati mereka untuk bertudung. Kita tidak boleh paksa mereka memakai kopiah setiap hari dan meyimpan janggut. Walaupun sunnah menyimpan janggut tetapi menjadi makruh kalau kita x menjaganya dengan baik. Nak simpan janggut pun kena dengan misai sekali. Saya ada dengar satu ceramah dahulu mengatakan kalo simpan janggut sahaja menjadi ikutan budaya agama lain begitu juga kalo misai sahaja. Islam menggalakkan menyimpan kedua2nya sekali dan mesti kemas dan bersih ATAU mencukur kedua2nya sekali. Kita boleh cadang kepada mereka tetapi terpulang kepada mereka nk ikut.

Mohon maaf jika saya tersilap memberi informasi.

Anyway Congratz for Aspirasi!!!

.
gravatar
manida Says....

aduh pening bce sume comment ni.
sume nye nak mnang.
kenape la sume x leh nak bermuafakat
mpp dpilih mahasiswa
dpilih untuk membela nasib masasiswa
x kire spe mng spe kalah
abis prk, y not kite sme2 saling bantu membantu
saling nasihat menasihati
saling mengingati.
itu gunenye ade pembangkang n pencadang
ni asik begaduh kat blog
x de pe2 yg leh berubah
klu de masalah gunekan mpp sebagai wakil


mengenai isu aurat.
kenape tdak kte sme nasihat sesame kte.
yg mpp buat garis panduan berpakai ke.
tp 2 la
kalau mpp dah buat
adakah sume akan ikut
itu sme2 kte pk kan
nak kenekan tindakan
dkatekan ukm macam sekolah pulak
x dkenekan tindakan, makin ligat sume nye.

pasal pengawal keselamatan
die org dah buat kije die.
mungkin t'kasar ke
maaf kan la
mungkin die x bermaksud nak buat cm2
cme biase la
had marah seseorang x boleh diduga
mgkin mse menyerahan memorandum kat dam
ade yg buat tahap kemarahan pengawal sampai maksimum ke
kte bkn nye tau.
so x salah maaf memaaf kan


pasal masalah program ratu cantik o pe2 la yg melalaikan
ape yg aku rse
mmg x patut la
tp 2 la yg kebanyakkan org suke
asal yg melalai kan sume dtg
yg berunsur pengajaran
macam hampeh
langsung x nampak identiti seorang MAHASISWA
aku amik cnth mse program pesta
ni ape yg aku lihat la
time prog macam ceramah, deklamasi sajak o pe2 a yg berunsurkan pendidikan. sokongan dri warga ukm macam hampeh
tp time consert, x ingat dunia
INI KE MAHASISWA UKM
hanya suke berhibur
so mpp akan datang
try buat sume prog b'unsur pengajaran
kte tgk ade ke sokongan dri warga UKM
BAIK ASPIRASI, MAMPU, GABUNGAN O BEBAS


pasal demonstrasi,
aku rse x salah
buat demonstrasi
tp secara aman la
myb ni pun salah 1 pembelajaran yg x dapat d pelajari ddalam kelas.


last sekali
bg calon2 yg bertanding
bertanding lah dgn rela hati
jgn bertanding atas dasar dpaksa
nnt MAHASISWA jugak yg tidak dibela

bg pengundi
pilih lah calon yg berkaliber
jgn la pilih atas dasar rupe paras seseorg
pastikan lah yg mereka ni bertanding dgn rela hati
sebab mereka la yg akan membela MAHASISWA......

SELAMAT MENGUNDI

.
gravatar
hantusoleh Says....

tahniah manida...

saya hendak mencadangkan satu perkara...kenapa tidak kita bersama duduk semeja (ASPIRASI n GM) utk membincangkan masalah di UKM...bkn dgn cara memburukkan..tapi berbincang..

.
gravatar
Anonymous Says....

"Sahabat yang tidak jujur ibarat dapur yang berhampiran. Jikalau pun kamu tidak terkena jelaganya sudah pasti akan terkena asapnya."